سرد نکردن یخچال
سرد نکردن یخچال
دانشنامه
_

10 علت سرد نکردن یخچال

سرد نکردن یخچال یکی از ایرادات بزرگ می باشد که می تواند موجب فاسد شدن و خرابی مواد غذایی در یخچال شود لذا از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که دیجی تعمیرکار برای حل این موضوع و آگاهی مخاطبین خود اقدام به انتشار مقاله ایی در مورد 10 علت سرد نکردن یخچال کرده است. چنانچه هر یک از عواملی که در خواهیم خواند را مشاهده کردید، می توانید از خدمات تعمیر یخچال دیجی تعمیرکار استفاده نمایید.

یخچال از آن دسته لوازم خانگی مهم در خانه همه ما است. این را می دانیم که این دستگاه در فصل های مختلف، باید در دمای مشخص و معینی کار کند. این گونه است که این دستگاه می تواند از مواد غذایی شما در محیطی با دمای مناسب نگهداری کند. اما گاهی با این مشکل مواجه می شوید که این دستگاه بیش از اندازه سرد می شود و این گونه باعث یخ زدگی مواد غذایی شما می شود. برعکس این قضیه نیز پیش می آید یعنی ممونه است دستگاه به خوبی خنک نکند و در برخی مواقع شاهد این خواهید بود که یخچال اصلا خنک نیست و مواد غذایی نیز در پی همین مشکل، سرد نمی شوند. اما علت آن چیست؟ دیجی تعمیرکار به شما توضیح خواهد داد که چه علت هایی باعث می شوند که دستگاه شما خنک نکند.

عدم تنظیم دمای مناسب

گاهی ممکن است که خود شما در اثر غفلت های کوچکی باعث شده باشید که یخچالتان سرد نکند. به عنوان مثال شاید دمای درستی را برای دستگاه خود تنظیم نکرده اید و به همین دلیل است که دستگاه شما خنک نمی کند؛ همان طور که می دانید در زمستان و تابستان دمای دستگاه باید متفاوت باشد و یخچال و فریزر در هر کدام از فصول سرد و گرم باید در دمای مخصوص خود کار کنند. بنابراین حتما باید یخچال خود را در دمای مناسب آن فصل تنظیم کنید. راهنمای تنظیم دمای مناسب یخچال را مطالعه کنید.

حجم زیاد موارد غذایی

گاهی نیز ممکن است مواد غذایی زیادی را داخل دستگاه خود قرار دهید. باید این را بدانید که وقتی حجم مواد داخل محفظه زیاد می شود، این امکان به وجود می آید که مواد غذایی جلوی سرماسازهای یخچال را بگیرند و آنها را مسدود کنند. در این صورت با مسدود شدن سرماسازها، محفظه یخچال شما خنک نخواهد شد.

عدم گردش هوا

مورد دیگری که ممکن است آن را رعایت نکرده باشید این است که مانعی برای گردش هوا وجود داشته باشد. این یعنی یخچال باید با اطراف خود، چند سانتی متر فاصله داشته باشد تا جریان هوا برقرار باشد و کمپرسور داغ نشود. علاوه بر این موارد که ذکر شد ایراداتی فنی نیز ممکن است موجب سرد نکردن دستگاه شما بشنود. در ادامه دیجی تعمیرکار آنها را نیز مرور خواهد کرد.  

خرابی لاستیک دور درب

یکی از دلایلی که موجب می شود که دستگاه شما خنک نکند، خرابی و معیوب بودن لاستیک دور درب است. وقتی این قطعه دچار پارگی و پوسیدگی شده باشد یا خشک و یا حتی دفرمه شده باشد، درب یخچال به خوبی بسته نمی شود و به همین دلیل است که سرمای داخل محفظه دستگاه به محیط راه پیدا می کند و محفظه سرمای خود را از دست می دهد. حتما چند وقت در میان لاستیک دور درب یخچال خود را به خوبی و کامل بررسی کنید.

لوله های کندانسور

در حالت عادی وقتی موتور کار می کند و همه چیز عادی است، لوله‌ های کندانسور کمی گرم هستند. اگر دستگاه شما کار می کند و لوله ها گرما ندارند، مشکلی وجود دارد و همین یعنی دستگاه خنک نمی کند یا سرما مناسب نیست. اگر کمپرسور ایرادی داشته باشد و دچار مشکل باشد، روغن با گاز به مدار کندانسور وارد می شود و باعث کیپ شدن لوله ها می شود. این گونه است که دستگاه خنک نخواهد کرد.

سرد نشدن یخچال

خرابی کمپرسور و رله اورلود

باید بدانید که کمپرسور گاز را به مایع تبدیل می کند و آن را به اواپراتور پمپاژ می کند. در واقع این گونه یخچال شما خنک می شود. حالا اگر کمپرسور و یا رله اورلود دچار مشکلی شود، دستگاه خنک نمی شود و مواد غذایی درون دستگاه فاسد خواهند شد.

نشتی گاز یا کم بودن آن

اگر گاز دستگاه شما به هر علتی کم شود و نشتی داشته باشد، یخچال به خوبی خنک نخواهد شد. در واقع یکی از دلایلی که باعث می شود یخچال شما یکسره کار کند و به موتور فشار زیادی بیاید، همین کم بودن گاز دستگاه است. وقتی دستگاه نشتی گاز داشته باشد، اول سرما در یخچال کم می شود و بعد از مدتی آن سرمای کم هم از بین می رود و دیگر یخچال خنک نمی کند. برای شارژ کردن گاز یخچال از کارشناس و متخصص دیجی تعمیرکار کمک بخواهید.

خرابی فن اواپراتور

این فن یعنی فن اواپراتور در بخش فریزر قرار گرفته است. وظیفه آن هم رساندن سرما از فریزر به یخچال است. مشخص است که اگر این فن به خوبی کار نکند یا به هر دلیلی آسیب ببیند، سرمایی به یخچال نخواهد رسید. گاهی در بعضی دستگاه ها مانند ساید بای ساید، دو اواپراتور وجود دارد یعنی هم یخچال و هم فریزر دارای این فن نیز می باشند. اگر هر کدام از این فن ها آسیب ببیند، آن قسمت خنک نخواهد شد.

خرابی دمپر هوای دستگاه

اگر دریچه دمپر آسیب ببیند و ایرادی داشته باشد، سرما به محفظه یخچال وارد نخواهد شد. مواد غذایی شما اگر جلوی دریچه دمپر را بگیرد، مانع از ورود سرما خواهد شد. اگر دریچه دمپر مکانیکی بسته شده باشد می توانید خودتان آن را با دست تنظیم کرده و باز کنید. در مورد دمپر الکترونیکی نیز باید بگوییم اگر این قطعه با مشکلی مواجه شد ممکن است با تعویض سنسور حل شود. حتما در این مورد با کارشناس و تعمیرکار مربوطه مشورت کنید.

خرابی فن کمپرسور

این قطعه در قسمت پشت دستگاه شما نزدیک به موتور قرار گرفته است. در واقع وظیفه‌ فن، خنک کردن موتور است. وقتی فن دچار ایراد و مشکلی شود، کمپرسور داغ می شود و یخچال خنک نمی کند.

معیوب بودن ترموستات یا سنسور محیطی

در دستگاه های قدیمی تر شما با ترموستات می توانید درجه دما را تنظیم کنید. تنظیم کردن دما یخچال با سنسور محیطی در دستگاه های جدید و مدرن، لمسی است و امکان تنظیم آن روی نمایشگر دستگاه قرار گرفته است. وقتی این دو یعنی ترموستات یا سنسور دقت کافی را نداشته باشند یعنی دما را به دمایی که شما آن را تنظیم کرده اید نرسانند، محفظه دستگاه شما گرم تر یا سردتر از حالت عادی و استاندارد می شود. اگر این دو قطعه معیوب شده باشند، دستور شروع به کار را به کمپرسور نمی دهند و بنابراین یخچال خنک نمی کند. گاهی نیز ممکن است خرابی ترموستات و سنسور باعث یکسره کار کردن یخچال و در نتیجه سوختن کمپرسور شود.

نکته مهم این است که شما کاربر گرامی به محض اینکه متوجه بروز هرگونه مشکلی در دستگاه خود شدید، با دیجی تعمیرکار تماس بگیرید تا کارشناس مربوطه در اسرع وقت در محل شما حاضر شود و به تعمیر یخچال فریزر شما بپردازد. این مجموعه به شما این اطمینان را خواهد داد که در صورت نیاز به تعویض یک قطعه، از قطعه اصلی و اورجینال استفاده می کند.

0/5 (0 نظر)