لاستیک درب یخچال
لاستیک درب یخچال
دانشنامه
_

لاستیک درب یخچال

سایت دیجی تعمیر کار جهت جلوگیری از پیش آمدن مشکلات احتمالی دانشنامه ای را در نظر گرفته است. کاربران گرامی میتوانند برای بهبود عملکرد سیستم های خود با مطالعه هر یک از مقالات به نکات مهمی برسند که با رعایت هر یک از این موارد باعث بهبود عملکرد دستگاه خود میشوند. در این مقاله در مورد لاستیک درب یخچال صحبت خواهیم کرد.

لاستیک دور یخچال

به لاستیک دور یخچال، نوار دور درب یخچال نیز می گویند. در واقع لاستیک دور یخچال یکی از مهم‌ترین اجزای این دستگاه به شمار می آید. ممکن است این لاستیک ساده به نظر بیاید اما در واقع تاثیرات بسیار زیاد دارد و وظایف فراوانی را انجام می ‌دهد. اگر زمانی لاستیک دور یخچال خراب شود اتفاقات ناخوشایندی مانند فاسد شدن مواد غذایی داخل دستگاه می افتد.

البته گاهی این اتفاق باعث بروز اتفاقات بدتری مانند استهلاک دستگاه نیز می ‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. گاهی ممکن است تصور کنید که یخچال شما نیاز به تعویض درب دارد اما در واقع لاستیک دور درب خراب شده است و با تعمیر و یا تعویض آن می توانید از هزینه ‌‌‌های اضافی جلوگیری کنید و  نیاز به تعمیر یخچال نداشته باشید.

نصب لاستیک دور یخچال

این نوار یا لاستیک که در دور درب یخچال قرار می گیرد، به دو صورت نصب می شود. در یکی از این مدل‌ ها، لاستیک دور یخچال با پیچ به بدنه محکم می ‌شود. در مدل دیگر پیچی وجود ندارد و لاسیتک به شکل پرس و یا با چسب به بدنه متصل می‌ شود.

ابعاد لاسیتک درب یخچال

لاستیک دور درب یخچال معمولا در ابعاد مختلفی تولید می‌ شود؛ یعنی به عنوان مثال این قطعه می‌ تواند 70 سانتی متری، 90 سانتی متری، 120 سانتی متری، 140 سانتی متری و 160 سانتی متری باشد. حال به علت خرابی لاستیک دور درب یخچال، علائم خرابی این قطعه، مضرات خرابی آن و البته تعمیر و با در صورت لزوم تعویض آن خواهیم پرداخت.

علت خرابی لاستیک درب یخچال

لاستیک دور درب یخچال نیز مانند هر قطعه‌ی دیگری ممکن است خراب شود. و قطعا این خرابی ممکن است در اثر عوامل و علل مختلفی پیش آمده باشد. علت خرابی این قطعه ممکن است فرسودگی آن باشد. این لاستیک ممکن است به مرور زمان به پایان عمر مفید خودش رسیده باشد؛ از آنجا که این لاستیک با سرمای یخچال و فریزر در تماس است به مرور زمان کارایی خود را از دست می دهد و خاصیت اولیه را ندارد.

علت خرابی این لاستیک ممکن است افتادگی درب یخچال نیز باشد. یعنی سنگینی زیاد باعث می شود که نوار دور درب یخچال نیز خمیده شود. امکان وجود مشکل در واشر درب یخچال نیز می تواند علت خرابی نوار دور درب یخچال باشد. قرار گرفتن دستگاه در کنار وسایل گرماساز نیز ممکن است علت خرابی این لاستیک باشد. چنانچه برای تعمیر یخچال سامسونگ نیاز به متخصص داشتید می توانید از خدمات تعمیرات سامسونگ دیجی تعمیکار بهره ببرید.

بسته نشدن درب یخچال

از شایع ترین اتفاقاتی که ممکن است برای یخچال شما بیفتد این است که لاستیک دور درب یخچال شما شل شود. گاهی نیز ممکن است این لاستیک ترک خورده و یا حتی پاره شده باشد. ممکن است شما در نگاه اول متوجه بروز این مشکلات نشوید. اما یکی از علائم مهم این نوع خرابی، بسته نشدن درب یخچال است.

برفک زدن یخچال

در واقع این لاستیک از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا باعث می شود که هوای گرم به داخل یخچال نرود و همچنین از خروج هوای سرد داخل یخچال به محیط نیز جلوگیری می کند. از جمله مهم ترین علائم خرابی لاستیک دور درب، برفک زدن یخچال است. البته منظور این نیست که اگر یخچال شما برفک زد، حتما لاستیک دور درب دچار مشکل شده است؛ منظور این است که یکی از دلایل بروز برفک در یخچال ممکن است این لاستیک باشد.

برفک یخچال

سرد نبودن مواد غذایی

یکی دیگر از علائم خرابی این قطعه در یخچال این است که یخچال شما خنک نمی کند یعنی مواد غذایی در داخل یخچال دیگر خنک نیستند و سرما در یخچال در جریان نیست. ۱۰ علت سرد نکردن یخچال را مورد بررسی قرار داده ایم.

چک کردن خرابی لاستیک

برای اینکه از خرابی این لاستیک اطمینان حاصل کنید، یک تکه کاغذ را لای درب یخچال بگذارید و سپس درب را ببندید. حالا سعی کنید کاغذ را بیرون بکشید. اگر کاغذ شما به راحتی بیرون کشیده شد و به سادگی بیرون آمد، باید حتما برای تعویض نوار دور درب این دستگاه اقدام کنید؛ این یعنی نوار دور درب، خاصیت آهنربایی خودش را از دست داده است.

یکی دیگر از راه های ساده این است که وقتی درب یخچال و یا فریزر بسته است دست خود را در اطراف آن ببرید. اگر سرمایی احساس کردید بدانید که سرما از یخچال خارج می‌شود و لاستیک یخچال شما دچار مشکل شده است و نشتی آب دارد و حتما باید تعویض شود.

عدم تعادل دما در یخچال و محیط

تنظیم نبودن دمای دستگاه و البته باز و بسته کردن بیش از حد درب یخچال هم می‌ توانند عوامل خرابی این نوار باشند. اگر در یخچال را باز کردید و با بخارهایی مواجه شدید که از داخل یخچال بیرون می آیند؛ در حقیقت این بخارها نشان گر این موضوع هستند که عدم تعادل دما وجود دارد. این عدم تعادل دما از تداخل دمایی فضای داخلی و فضای بیرون دستگاه نشئت گرفته است. در صورت مشاهده این بخارها نیز می‌ توانیم بگوییم مشکلی در نوار دور درب دستگاه وجود دارد. دما یخچال خود را به خوبی تنظیم نمایید.

مضرات خرابی لاستیک یخچال

فاسد شدن مواد داخل یخچال و یا مواد داخل فریزر یکی از مضرات خرابی لاستیک دور درب یخچال هستند. از دیگر مضرات خرابی لاستیک یخچال می‌ توان به فشار به کمپرسور اشاره کرد. در این مورد وقتی لاستیک دور یخچال خراب است و هوای محیط به داخل یخچال نفوذ می کند و برعکس، کمپرسور یکسره کار می کند و به آن فشار می آید.

در نتیجه یخچال شما زودتر از آنچه انتظارش را دارد مستهلک می شود. زیاد کار کردن موتور نیز ممکن است باعث بروز مشکلات حادی در یخچال شود.

خرابی لاستیک یخچال

تعمیر و تعویض توسط دیجی تعمیرکار

نکته جالبی که می خواهیم به آن اشاره کنیم این است که ممکن است فقط لاستیک دور یخچال شما کثیف باشد. دیجی تعمیرکار به شما آموزش می دهد تا این لاستیک را تمیز کنید. در مرحله اول یخچال را از برق جدا کنید.

یخچال باید حدود سه ساعت استراحت کند. سرکه و آب را مخلوط کنید و آن را روی لاستیک دور یخچال اسپری کنید. پارچه تمیزی را روی لاستیک بکشید. می‌ توانید با یک مسواک نیز این کار را با دقت بیشتری انجام دهید. وقتی که لاستیک دور درب کاملا خشک شد، یخچال را به برق متصل کنید.

حالا متوجه می شوید که این نوار دور درب یخچال کثیف بوده است یا مشکل بیشتری دارد و باید برای تعویض آن اقدام نمایید. اگر مشکل شما حل نشد با دیجی تعمیرکار تماس بگیرید.

متخصصان و کارشناسان این مجموعه پس از بازدید از یخچال شما متوجه خواهند شد که باید لاستیک دور درب یخچال شما تعویض شود و یا فقط با تعمیر آن مشکل شما حل خواهد شد. با دیجی تعمیرکار تماس بگیرید و از مشاوره‌های تلفنی این مجموعه استفاده نمایید.

5/5 (1 نظر)