شستن لباس سیاه و سفید
شستن لباس سیاه و سفید
دانشنامه
_

اصول شستن لباس سیاه و سفید در ماشین لباسشویی

حتما تا کنون برایتان پیش آمده است که لباس مشکی پس از شستشو در داخل ماشین لباسشویی، بور شده است و به خاکستری مایل می شود و یا اینکه لباس سفیدتان پس از شستشو تیره تر شده است.
برای شستن لباس های سیاه و سفید باید از دستورالعمل های خاصی پیروی کنید که در این مقاله به آن ها اشاره کرده ایم.
دیجی تعمیرکار علاوه بر تعمیرات تخصصی ماشین لباسشویی به فکر نحوه شستشو و استفاده از دستگاه شما نیز می باشد.
با مطالعه این مقاله و راهنمای قدم به قدم آن می توانید به راحتی لباس های تیره و روشن خود را بشویید.

برای تعمیر ماشین لباسشویی خود هم اکنون تماس بگیرید و گارانتی و کد تخفیف خود را پس از انجام سرویس دریافت نمایید

ماشین لباسشویی دستگاهی است که این روزها در تمام خانه ها دیده می شود و کاربرد بسیاری دارد. این دستگاه که معمولاً در آشپزخانه نصب می‌شود، وظیفه شستن البسه را بر عهده دارد. شاید شما هم این تجربه ناخوشایند را داشته باشید که پس از شستشوی پوشاک خود توسط ماشین، متوجه تغییر رنگ یک یا چند لباس شده باشید. در اکثر مواقع لباس های سفید توسط انواع رنگی دیگر، تغییر زنگ می دهند.

حتماً شما هم شنیده اید که درشستن البسه با یکدیگر، علاوه بر جنس آنها باید به رنگ نیز توجه کنید. این یعنی پوشاکی که رنگ‌ های نزدیک به هم دارند را با یکدیگر بشویید. در همین راستا توصیه می شود که پوشاک تیره و مشکی باید با هم در ماشین شسته شوند و انواع لباس سفید و روشن با یکدیگر در دستگاه قرار بگیرند. دیجی تعمیرکار با سال ها سابقه درزمینه تعمیر لوازم خانگی در ادامه راهنمای شستن لباس سفید و مشکی در لباسشویی را به شما عزیزان ارائه می دهد تا شاهد نتیجه مطلوبی باشید. 

آموزش شستن لباس سفید در لباسشویی

تفکیک لباس ها از یکدیگر

در مرحله اول حتماً باید انواع پوشاک سفید، رنگی و مشکی را از یکدیگر جدا کنید. به خاطر داشته باشید حتی لباس هایی با سایز بسیار کوچک مانند یک لنگه جوراب رنگی هم می تواند رنگ البسه سفید شما را عوض کند. مخصوصاً در زمانی که از آب گرم و داغ برای شستشو استفاده می کنید، این احتمال بسیار بیشتر خواهد شد. در واقع در اکثر مواقع این افزایش دمای آب است که باعث رنگ پس دادن البسه خواهد شد پس در ایم شرایط استفاده از آب داغ را فراموش کنید. 

 

قرار دادن در لباسشویی

قبل از اینکه لباس های سفید خود را درون دستگاه قرار دهید، آنها را بررسی کنید تا اگر دارای لک هستند، ابتدا به لکه گیری بپردازید. برای پاک کردن لکه باید بدانید که نوع آن چیست و با چه شوینده یا ماده ای از بین می رود. معمولاً شوینده های مایع مانند سفید کننده و وایتکس لک ها را از بین می برند. پس از انجام این کار تمامی آنها را داخل دیگ ماشین بیندازید.

 

انتخاب شوینده مناسب

حالا نوبت به انتخاب شوینده مناسب است. علاوه بر اینکه بهتر است از شوینده مخصوص لباس های سفید استفاده کنید، بلکه به این موضوع دقت کنید که مقدار و میزانی که از آن در دستگاه می ریزید بسیار مهم است. این یعنی میزان شوینده حتماً باید متناسب با تعداد پوشاک داخل دستگاه باشد؛ چرا که شوینده کم، پوشاک را تمیز نخواهد کرد و میزان زیاد آن باعث نفوذ آن در الیاف خواهد شد و البته در مرور زمان به خود دستگاه نیز آسیب خواهد رساند.

 

تنظیمات 

شاید برایتان سوال پیش بیاید که هنگام شستشوی لباس های سفید در ماشین لباسشویی، باید دستگاه را روی کدام برنامه تنظیم کرد و آن را چگونه شست؟ برای شستن آنها، دستگاه را روی ملایم ترین حالت تنظیم کنید تا هم البسه شما تمیز شوند و هم کیفیت آنها از بین نرود و حفظ شود. اما اگر کثیفی آنها زیاد بود می توانید از تنظیمات سنگین استفاده کنید. به خاطر بسپارید که دیگ را از البسه پر نکنید زیرا هم باید فضای کافی برای آب وجود داشته باشد تا لباس ها به خوبی تمیز شوند و هم ممکن است دستگاه آسیب ببیند و نیاز به تعمیر آن داشته باشید. بنابراین همیشه ماشین را با توجه به ظرفیتش پر کنید تا فشار زیاد به آن وارد نشود. 

 

عدم استفاده از نرم کننده

یک نکته بسیار مهم این است که نباید برای انواع پوشاک سفید از نرم کننده استفاده کنید. اما چرا؟ درست است که این گونه البسه شما نرم خواهند شد اما با مشکلاتی نظیر باقی ماندن کثیفی روی آنها مواجه خواهید شد. علاوه بر آن احتمال تغییر رنگ پارچه ها و کدر شدن آنها وجود دارد. اما گاهی سوال پیش می آید که به جای این شوینده از چه موادی استفاده کنیم؟ می توانید به جای آن از مقداری سرکه سفید بهره برید. لازم می باشد هر چند مدت یکبار جرم گیری ماشین لباسشویی را انجام دهید.

 

بررسی البسه قبل از خشک شدن

وقتی چرخه شستشو تمام شد، یعنی قبل از اینکه لباس ها توسط خشک کن خشک شوند، می توانید به بررسی آنها بپردازید. اگر متوجه لک و کثیفی در آنها شدید، آنها را دوباره لکه گیری کنید و سپس به دستگاه دستور شستشوی مجدد دهید تا پوشاک شما به طور کامل تمیز شود. نکته ای که باید همواره به آن توجه کنید این است که استفاده پشت سر هم و زیاد از ماشین لباسشویی ممکن است باعث خراب شدن آن بشود. پس حتماً چند ساعت یا یک روز فاصله بین شستشوی مجدد بیندازید. 

 

خشک کردن در فضای آزاد

ممکن است از آن دسته افراد باشید که ترجیح می دهند پس از اتمام چرخه شستشو، لباس ها را در خشک کن قرار دهند تا خشک شود. این روش مزایایی مانند خشک شدن در کوتاه ترین زمان ممکن را در بر دارد اما این را بدانید که همواره توصیه می شود که البسه سفید در فضای آزاد و در معرض هوا خشک شود. اما چرا؟ این روش به روشن ماندن رنگ پوشاک شما کمک می کند. در واقع اشعه ماورا بنفش خورشید به این قضیه کمک خواهد کرد. اگر هم از خشک کن استفاده می کنید، دمای آن را پایین نگه دارید و وقتی البسه هنوز کمی رطوبت دارند آنها را خارج کنید.

 

شستشوی لباس تیره و مشکی

راهنمای شستن لباس سفید را آموختیم اما با البسه مشکی چه کنیم؟ باید بدانید که نحوه شستشوی آنها متفاوت است. در حقیقت اگر به بعضی موارد دقت نکنید و برخی نکات را رعایت ننمایید، با تغییر رنگ و گاهی حتی بور شدن پوشاک تیره خود مواجه خواهید شد. انتخاب برنامه مناسب، انتخاب درجه حرارت مطلوب، خشک کردن درست و نکاتی که بیان خواهیم کرد به شما در این زمینه کمک خواهند کرد. 

آموزش شستن لباس تیره در لباسشویی

 

نکات مهم

اگر می خواهید البسه تیره یا مشکی شما دچار تغییر رنگ نشود، از استفاده از آب داغ پرهیز کنید. قبل از شستشو حتما لکه گیری کنید. حتماً باید از شوینده های مخصوص البسه تیره مصرف نمایید. قبل از شستشو، حتماً لباس ها را پشت و رو نمایید. همواره این موضوع را در نظر بگیرید که برچسب مراقبتی پوشاک دستورالعمل کاملی را به کاربر ارائه می دهد. به عنوان مثال ممکن است یکی از آنها حتما باید با دست شسته شود. 

 

استفاده از شوینده های مخصوص لباس تیره

در حال حاضر شرکت های بسیاری، البسه مخصوص لباس‌های تیره و مشکی را تولید و عرضه می کنند. این شوینده ها که غالباً به صورت مایع هستند، به راحتی در آب سرد حل می شوند و این بسیار عالی است زیرا شما باید این مدل پوشاک را با آب سرد بشویید. حتماً از شوینده با برندهای مطرح و خوب استفاده کنید تا هم دستگاه و هم پوشاک شما سالم بماند. 

 

خشک شدن

این نکته بسیار مهم است که از خشک کن ماشین لباسشویی برای خشک کردن البسه تیره استفاده نکنید. چرا؟ چون خشک کن ممکن است رنگ تیره را از بین ببرد و آنها را بور کند. پس برای خشک کردن آنها حتماً باید آن را در فضای آزاد پهن و آویزان کنید. اما به خاطر بسپارید که هرگز آنها را در برابر نور مستقیم خورشید قرار ندهید بلکه سایه بهترین فضا برای خشک شدنشان است. برای جلوگیری از بوی بد لباس در ماشین لباسشویی هم راه کارهایی داریم!

 

بهترین روش شستشوی پوشاک تیره 

حتماً باید برچسب مراقبتی که روی البسه است را بررسی کنید تا بدانید که امکان شستن آن در ماشین وجود دارد یا خیر. در مرحله بعد درجه مناسب برای شستشو انتخاب نمایید. معمولاً توصیه می شود که لباس های تیره و مشکی را در ملایم ترین حالت و کمترین دما تنظیم کنید. هرگز فراموش نکنید که یک شوینده مناسب می تواند بهترین نتیجه شستشو را برای شما رقم بزند. در واقع شوینده با کیفیت مرغوب از برندی خوب، حفظ کیفیت لباس شما را تضمین می کند و این قضیه برای همه کاربران بسیار مهم است.

 

جلوگیری از بور شدن 

وقتی که شستشو را از ابتدا تا انتها به درستی انجام ندهید و برخی نکات ذکر شده را در نظر نگیرید، خودتان باعث تغییر رنگ و بور شدن لباس های تیره تان خواهید شد. پس همواره این مورد را به یاد داشته باشید که از کمی سرکه سفید مقطر در طول چرخه آبکشی استفاده کنید. چرا سرکه؟ زیرا سرکه به حفظ رنگ پوشاک کمک شایانی می کند. البته لازم به ذکر است که یکی دیگر از مزایای استفاده از آن پاک کردن مواد شوینده از روی پارچه ها می باشد. می‌توانید از کمی نمک خوراکی هنگام شستشو استفاده نمایید تا لباس های تیره شما رنگ پس ندهد. البته باید این مقدار کم نمک را حتماً در داخل دیگ بریزید و از ریختن آن در محفظه شوینده خودداری کنید.

همه ما همواره تلاش می‌کنیم تا از لوازم خانگی و برقی خود مانند ماشین لباسشویی به درستی  نگهداری کنیم. اما گاهی این دستگاه به علت استفاده زیاد، طول عمر‌ و... دچار مشکلاتی شود. مهمترین نکته این است که به محض متوجه شدن وجود ایراد در آن با دیجی تعمیرکار تماس بگیرید و با کارشناس مربوطه مشاوره داشته باشید. اگر ماشین لباسشویی شما نیاز به تعمیر داشته باشد، تکنسین و کارشناس حرفه ای و مجرب دیجی تعمیرکار در اسرع وقت در محل شما حاضر خواهد شد و به تعمیر دستگاه شما خواهد پرداخت. اگر ماشین نیاز به تعویض قطعه ای داشته باشد، این مجموعه به شما تضمین می دهد که از قطعات اورجینال و اصلی استفاده نماید تا نگران خراب شدن مجدد آن نباشید.

آموزش شستشو با دیجی تعمیرکار

برای شستشو البسه خود در ماشین لباسشویی باید توجه ویژه ایی به رنگ و دمای آب و شوینده و ... داشته باشید تا بتوانید بهترین برنامه شستشو را برای جلوگیری از آسیب رسیدن به لباس ارائه نمایید. متخصصین دیجی تعمیرکار با تکیه بر تجربه چندین ساله خود آموزش هایی برای شستشو لباس در ماشین لباسشویی ارائه می کند و در آخرین مقاله خود نحوه شستن پتو در ماشین لباسشویی را نیز توضیح داده است که شما می توانید با مطالعه آن به بهترین نحو ممکن، پتو خود را بدون آسیب رسیدن به دستگاه ماشین لباسشویی خود بشویید.

digitamirkar

5/5 (1 نظر)