داغ شدن موتور یخچال
داغ شدن موتور یخچال
دانشنامه
_

علت داغ شدن موتور یخچال

سایت دیجی تعمیر کار جهت جلوگیری از پیش آمدن مشکلات احتمالی دانشنامه ای را در نظر گرفته است. کاربران گرامی میتوانند برای بهبود عملکرد سیستم های خود با مطالعه هر یک از مقالات به نکات مهمی برسند که با رعایت هر یک از این موارد باعث بهبود عملکرد دستگاه خود میشوند. در این مقاله در مورد علت داغ شدن موتور یخچال صحبت خواهیم کرد.

داغ شدن یخچال ؟

ممکن است که داغ شدن موتور یخچال یک اخطار برای شما باشد. این یعنی مشکلی در یخچال فریزر شما وجود دارد و داغ شدن موتور یخچال به احتمال خیلی زیاد به شما خبری از وجود مشکلی در دستگاه شما می دهد. در نظر داشته باشید به محض اینکه متوجه داغ شدن موتور یخچال شدید، با متخصصین تعمیر یخچال و ساید بای ساید دیجی تعمیرکار تماس بگیرید و این مشکل را جدی تلقی کنید.

ممکن است این مشکل باعث شود که موتور یخچال شما خراب شود و دیگر کار نکند. می دانید که موتور یخچال مهم ترین بخش دستگاه شما است. مشکل این است که اگر موتور دستگاه شما به هر علتی خراب شود، می تواند بقیه قسمت ها و قطعات یخچال شما را هم درگیر کند. این گونه عمر یخچال فریزر شما هم کم خواهد شد.

تماس با دیجی تعمیرکار

بنابراین هنگامی که متوجه شدید موتور یخچال شما داغ شده است، با دیجی تعمیرکار تماس بگیرید. این مجموعه به شما مشتری گرامی مشاوره تلفنی خواهد داد. اگر یخچال شما نیاز به تعمیر و یا تعویض قطعه ای داشته باشد، کارشناسان حرفه ای دیجی تعمیرکار در اسرع وقت در محل حاضر خواهند شد و به تعمیر یخچال فریزر شما خواهند پرداخت.

داغ شدن کناره های یخچال

یکی از سوالاتی که ممکن است پیش بیاید این است که آیا گرم شدن بدنه یخچال طبیعی است یا گرم شدن کناره‌ها و حتی پشت یخچال نیز نگران کننده است و باید آن را نشانه ای از خرابی قطعه ای بدانیم؟ در جواب باید گفت که به صورت کلی گرم بودن بدنه یخچال طبیعی است و نگران کننده نیست. اما اگر این گرما بیش از حد معمول شود، باید به فکر تعمیر یخچال باشید.

دمای مطلوب موتور چقدر است؟

دمای مطلوب و طبیعی موتور یخچال حدودا سیصد درجه فارنهایت است. وقتی که دما بالاتر برود و به حدود سیصد و پنجاه فارنهایت برسد، روغن موتور دستگاه شما دچار مشکل می شود و در نتیجه دستگاه شما آسیب می بیند. می توانید دمای دستگاه را اندازه گیری نیز بکنید و اگر متوجه شدید که دما غیر طبیعی است برای تعمیر یخچال فریزر خود اقدام کنید. اما سوال اینجا است که چه دلایلی برای داغ شدن موتور یخچال وجود دارند و علت داغ شدن موتور یخچال چیست؟ در ادامه دلایل داغ شدن موتور را بررسی خواهیم کرد و به ارائه راه حل های رفع این مشکل خواهیم پرداخت.

علت داغ شدن یخچال

اگر ترموستات دستگاه روی دمایی پایین تنظیم شده باشد و مقدار گاز یخچال کم باشد، ممکن است حس کنید که کناره ها و بدنه یخچال شما داغ شده است. این گونه شما متوجه می شوید که موتور یخچال شما نیز گرم شده است و مشکل از کجا می باشد اما داغ شدن موتور یخچال قطعا علت های دیگری هم دارد. به خاطر بسپارید که به محض اینکه متوجه شدید موتور یخچال شما داغ شده است، برای حل این مشکل اقدام کنید. علت هایی از داغ شدن موتور یخچال را به شما توضیح خواهیم داد.

کثیفی کندانسور

کندانسور در واقع خنک کننده ی دستگاه شما است. گاز یخچال یا مبرد با فشار از راه کمپرسور وارد می شوند.

دمای گاز در کندانسور کم می شود و کاهش پیدا می کند و به شکل مایع در می آید. لوله های مارپیچی پشت یخچال شما همان کندانسور است. گاهی پیش می آید که کندانسور یخچال شما کثیف می شود؛ یعنی ذرات گرد و غبار یا حتی چربی روی آن بنشینند و باعث شوند که کندانسور نتواند حرارت گاز را به بیرون انتقال دهد.

این گونه است که گاز نمی تواند تبدیل به مایع شود و کل این فرایند دچار مشکل می شود. در نهایت حرارت گاز داخل کندانسور می ماند و موتور یخچال شما داغ می شود. پس همیشه کندانسور یخچال خود را تمیز کنید و چند وقت در میان این کار را انجام دهید تا دوباره این مشکل پیش نیاید. ممکن است با همین تمیز کردن کندانسور مشکل داغی موتور شما حل شود و نیاز به تعمیر خاصی نباشد.

خراب بودن فن کندانسور

یکی دیگر از علت های داغ شدن موتور یخچال، خراب بودن فن کندانسور یا همان فن خنک کننده است. این فن یکی از فن های مهم یخچال شما است. این فن در واقع سیم پیچ های کندانسور را خنک نگاه می دارد. جای این فن زیر یخچال یعنی نزدیک به کمپرسور دستگاه شما می باشد. اگر این فن دچار مشکلی شود یا خوب کار نکند باعث می شود که حرارت کندانسور کم نشود و در نتیجه دما کمپرسور یخچال شما بالا می رود.

برای حل این مشکل باید یخچال را خاموش کنید یعنی آن را از برق بکشید. بعد پنل یخچال را باز کرده و فن را چک کنید تا متوجه شوید که مشکلی دارد یا مشکل داغ شدن موتور یخچال شما از جای دیگری است.

یکسره کار کردن یخچال

می دانید که یخچال همیشه در حال کار کردن نیست و یکسره کار نمی کند. البته اگر هوا خیلی گرم باشد این اتفاق می افتد که یخچال بی وقفه و بدون استراحت کار می کند اما در حالت طبیعی و معمول این گونه نیست. اگر لاستیک دور درب یخچال خراب باشد، اگر یخچال در جای خیلی گرمی باشد، اگر درب یخچال مدام باز و بسته شود و اگر ترموستات خراب باشد، یخچال شما یکسره کار می کند. در واقع همین یکسره کار کردن است که باعث داغ شدن موتور یخچال شما می شود.

سالم نبودن فیلتر

فیلتر یخچال شما وظیفه دارد که از ورود آلودگی و ذرات موجود در هوا جلوگیری کند. قطعا این فیلتر بعد از مدتی باید تمیز شود تا حجم زیادی از آلودگی را به خود نگیرد. اگر فیلتر را تمیز نکنید، خوب کار نمی کند و بعد از مدتی به کمپرسور فشار می آید و داغ می شود.

خراب بودن رله استارت

همان طور که گفته شد کمپرسور یخچال همیشه در حال کار کردن نیست. باید این را بدانید که در یخچال قطعه ای به نام رله استارت وجود دارد. قبل از اینکه یخچال شما به کار بیفتد، رله استارت به آن انرژی می رساند. بعد کمپرسور شروع به خنک کردن دستگاه شما می کند.

اگر این قطعه یعنی رله استارت دچار مشکلی شود و خراب شود، انرژی به کمپرسور نمی رسد و در نتیجه یخچال خنک نمی کند و همین موضوع باعث داغ شدن موتور یخچال می شود. در صورت بروز این مشکل حتما باید با تعمیرکار و متخصص این حوزه تماس بگیرید و برای تعمیر یخچال خود اقدام کنید.

یخچال در جای گرم

یکی از علت های داغ شدن موتور یخچال این است که یخچال شما در جای گرمی قرار دارد. اگر دستگاه شما در هوای خیلی گرم و یا در معرض تابش خورشید باشد، کمپرسور برای خنک کرن یخچال یکسره کار می کند یعنی در واقع همین هوای خیلی گرم محیط اتاق است که به کمپرسور اجازه استراحت نمی دهد و باعث می شود که موتور یخچال شما داغ شود. حتما یخچال فریزر خود را در جای مناسبی قرار دهید که خیلی گرم نباشد چون همین مشکل کوچک می تواند باعث بروز مشکل بزرگی شود.

تعمیر یخچال

راه حل های رفع گرمای یخچال

حالا که دلایل داغ شدن موتور یخچال را متوجه شده اید، می توانید تشخیص دهید که مشکل از کجا است و چه راه حلی برای آن مشکل وجود دارد. به خاطر بسپارید که یخچال خود را در محیطی مناسب از نظر دمایی قرار دهید. هر چند وقت در میان فیلتر دستگاه خود را تمیز کنید. این کار را باید هر چند وقت در میان در مورد کندانسور نیز اجرا کنید چون کثیفی کندانسور یخچال شما ممکن است موجب داغ شدن موتور دستگاه شما شود. در صورت داغ شدن موتور یخچال فن کندانسور را بررسی کنید. این فن ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشد.

زیان های ناشی از داغی موتور

قطعا داغ شدن بیش از حد موتور زیان هایی دارد. می توانیم بگوییم که این زیان ها بسیار مخرب هستند. به دو دلیل گرمای زیاد تاثیر بسیار بدی روی موتور یخچال دارد. اول اینکه خواص روانکاری روغن های خنک کننده از بین می رود و دوم این که ممکن است ناگهان تجزیه شیمیایی مبرد یا روغن اتفاق بیفتد.

در این صورت ذرات جامد، صفحه ورودی روغن را به مخزن موتور متصل می کنند و یا می توانند گذرگاه های روغن کاری را به میل لنگ وصل کنند. در نتیجه انجام ندادن روانکاری، بلبرینگ خراب می شود. این نکته را در نظر داشته باشید که در این بین با داغ شدن موتور یخچال، ممکن است موتور شما بسوزد؛ می توان به جرئت گفت که در واقع این بزرگ ترین زیان وارد شده به یخچال شما می باشد.

چگونه موتور یخچال را خنک کنیم

هنگامی که متوجه داغ شدن موتور یخچال خود شدید، ابتدا سعی کنید مواد غذایی درون یخچال را به دستگاه دیگری منتقل کنید. سپس یخچال را خاموش کنید تا چند ساعت استراحت کند. در مرحله بعد کندانسور را تمیز کنید. رله را چک کنید.

منتظر بمانید تا کمپرسور کاملا سرد شود. یخچال را روشن کنید. اگر مشکل شما حل نشد و موتور دوباره داغ شد حتما با دیجی تعمیرکار تماس بگیرید تا در اسرع وقت به تعمیر یخچال شما بپردازد. اگر تمیز کردن و یا چک کردن قطعات نیز برای شما سخت است، می توانید تمامی این مراحل را به کارشناس مربوطه بسپارید.

0/5 (0 نظر)