صدای یخچال
صدای یخچال
دانشنامه
_

علت صدای یخچال

صدای یخچال یکی از مشکلات عدیده ایی می باشد بسیاری از شماها با آن برخورد کرده اید. در این مقاله به صورت کامل علت صدای یخچال و راه رفع کردن آن را بیان خواهیم کرد و چنانچه یخچال شما نیاز به تعمیر داشته باشد، می توانید از خدمات تعمیر یخچال دیجی تعمیرکار استفاده نمایید.

برای انجام خدمات تعمیر فقط کافیست با شماره های ما تماس بگیرید و یا فرم درخواست تعمیر را تکمیل نمایید.

ممکن است برای شما هم پیش بیاید که یخچالتان صدای غیرطبیعی تولید کند. گاهی این صداها آزار دهنده هستند و آرامش خانه شما را از بین می برند. ابتدا باید بدانید که هیچ یک از صداهای غیر طبیعی، بی علت نیستند. این صداها در حقیقت نشان دهنده‌ی وجود مشکلی در یخچال شما هستند. به یاد داشته باشید که همیشه با شنیدن صدای یخچال، سریع‌ برای تعمیر یخچال اقدام کنید زیرا هر چه زمان بگذرد احتمال بروز مشکلات بیشتری هم وجود خواهد داشت. ابتدا با هم انواع صداهای یخچال را مرور می‌کنیم. سپس به دلایل آنها خواهیم پرداخت و علت صدا یخچال ایجاد شده از یخچال را متوجه خواهیم شد.

انواع صداهای یخچال

از آنجا که صداهای یخچال انواع مختلفی دارند، دلایل آنها هم متفاوت است. یعنی انواع صداهای یخچال ناشی از انواع مشکلات آن است. گاهی شما صدای ویبره یا لرزش می‌ شنوید؛ گاهی هم صدای جوشش و قل قل؛ با هم انواع صداهای یخچال را بررسی می‌ کنیم.

صدای ویبره یا لرزش از یخچال

وقتی از یخچال خود صدای ویبره یا همان لرزش شنیدید، اولین کاری که باید بکنید این است که پایه‌ های یخچال را هم سطح یکدیگر روی زمین قرار بدهید. در صورت امکان برای این کار از دستگاه تراز استفاده کنید. زیر یخچالی ها نیز استاندارد هستند و می‌ توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

صدای جوشیدن یا قل قل کردن از یخچال

این صدا معمولا وقتی ایجاد می شود که شما یخچالتان را جا به جا کرده باشید. معمولا با تخلیه گاز و شارژ دوباره‌ی گاز این مشکل برطرف خواهد شد. وقتی این صدا را شنیدید حتما با متخصص و تکنسین یخچال تماس بگیرید تا برای بازدید یخچال شما در محل حاضر شود.

صدای چکه آب

شاید عجیب به نظر برسد اما این صدا جزو صداهای غیر طبیعی یخچال به شمار نمی‌ آید و شما نباید نگران سلامت یخچال خود باشید.

صدای تق تق از یخچال

ممکن است صدای تق تق آهسته ای بشنوید که به مرور زمان بیشتر شود و صدایش آزار دهنده باشد. حتما با کارشناس مربوطه تماس بگیرید تا در محل حاضر شود. احتمالا دلیل شنیدن این صدا مربوط به لوله ها است.

صدای بوق

این صدا از آن دسته صداهای بسیار آزار دهنده است. اگر این صدا از باز ماندن طولانی مدت درب یخچال نباشد، پس حتما لاستیک دور درب یخچال را چک کنید. در صورتی که این قطعه نیز مشکلی نداشت با تعمیرکار تماس بگیرید.

صدای کمپرسور

صدای کمپرسور همه‌ یخچال ها شبیه هم است اما گاهی ممکن است این صدا از حد معمول بیشتر شود و قطع نشود و شما نگران شوید. در صورت شنیدن این صدا باید به تعمیرکار مراجعه کنید تا او تشخیص دهد دلیل این صدا چیست و مشکل کمپرسور یخچال شما با تعمیر حل می شود یا باید آن را تعویض کنید.

 

صدای فن موتور اواپراتور از یخچال

گاهی موتور فن اواپراتور یخچال شما باعث سر و صدای زیادی می‌شود. این قطعه مهم است و ممکن است روی بقیه قطعات تاثیر بگذارد. این صدا را معمولا از قسمت بالای یخچال و یا فریز می‌شنوید. اگر فرایند سرد شدن یخچال و فریزر شما طول کشیده است، حتما باید پروانه مورد بررسی کارشناس قرار بگیرد. ممکن است این مشکل با روغن کاری حل شود و یا ممکن است که نیاز به تعویض قطعه باشد.

علت نویز یخچال

صداهای طبیعی که نباید نگران آن باشید!

اگر صدای کلیک از یخچال به گوشتان خورد، دنبال راه حل نباشید چون دلیل خاصی ندارد احتمالا یخچال شما دیفراست است و گاهی این صدا را تولید می‌ کند. شنیدن صدای تلق تلق نیز نگران کننده نیست. در واقع یخچال شما مشغول ریزش یخ به داخل مخزن آن می باشد. اگر یخچال شما صدای خر خر داد، نگران نباشید. این صدا مربوط به جریان گاز یا روغن داخل کمپرسور دستگاه شما می باشد که باعث بروز این صدا شده است. علت صدای یخچال در این موارد طبیعی است.

دلایل هر صدا یخچال

هر کدام از صداهایی که ذکر کردیم قطعا بی دلیل نیستند. می‌ خواهیم دلایل هر صدا را بدانیم.  به عنوان مثال علت شنیدن صدای ویبره یا همان لرزش از یخچال این است که یخچال شما روی سطح زمین تراز نیست.

روغن در کمپرسور یخچال

دلیل شنیدن صدای قل قل از یخچال این است که احتمالا در کمپرسور یخچال شما روغن وجود دارد. وقتی این روغن وارد کندانسور و اواپراتور می‌ شود، شما صدای جوشیدن و قل قل کردن چیزی شبیه آب را می‌ شنوید.

یخ زدگی

علت صدای چکه آب از یخچال این است که یخ هایی که در طی چرخه دیفراست یا یخ زدگی به وجود آمده اند، در حال ذوب شدن هستند. وقتی این یخ‌ها ذوب می‌شوند به درون سینی تخلیه می‌ ریزند و شما صدای چکه کردن آب می شنوید.

جدا شدن لوله ها

اگر لوله های داخل یخچال از بدنه جدا شوند، شما از یخچال خود صدای تق تق می‌ شنوید. صدای کم تق تق ممکن است طبیعی باشد اما در صورت افزایش صدا حتما با تعمیرکار تماس بگیرید.

ایراد در برد یخچال

دلیل شنیدن صدای بوق از یخچال شما ممکن است گرفتگی دریچه هوا، ایراد در لاستیک درب دستگاه، ایراد در برد یخچال و یا یخ زدگی اواپراتور باشد.

کمپرسور

دلیل صدای کمپرسور ممکن است وجود کثیفی و یا جرم روی آن باشد. ممکن است کمپرسور شما مشکل بزرگتری داشته باشد مجبور باشید آن را تعمیر یا تعویض کنید.

فن کندانسور

یکی از دلایل صدای زیاد یخچال ممکن است مربوط به وجود ایراد در سیستم موتور فن کندانسور آن باشد. کاهش خنکی دستگاه، جمع شدن آب کف یخچال از نشانه های این مشکل هستند.

تعمیر یخچال

مضرات عدم تعمیر و پیشگیری

مضرات عدم تعمیرات ساید بای ساید بسیار هستند. اگر کمپرسور و یا هر کدام از اجزای دیگر دستگاه شما دچار مشکل شوند، ممکن است نیاز به تعمیر و یا تعویض آن داشته باشید و البته وقتی یخچال شما از کار بیفتد مواد غذایی داخل یخچال و مواد غذایی داخل فریزر نیز فاسد می‌ شوند. گاهی با کنترل کردن تمیزی کمپرسور، سالم بودن لاستیک دور یخچال و تراز بودن یخچال روی سطح زمین می توانید از بعضی از مشکلات پیشگیری نیز کنید. هر زمانی که هر صدای غیر طبیعی از یخچال خود شنیدید حتما بار تماس بگیرید تا کارشناسان مربوطه در اسرع وقت در محل حاضر شوند و اقدامات لازم را برای تعمیرات یخچال شما انجام دهند.

0/5 (0 نظر)