رله استارت یخچال
رله استارت یخچال
دانشنامه
_

رله استارت یخچال، خرابی و راه حل آن

رله استارت یخچال و ساید بای ساید از مهمترین بخش های یخچال می باشد که خرابی آن می تواند باعث بروز علائم و خرابی های بیشتری شود.
در این مقاله در مورد علت خرابی رله استارت یخچال و راه حل آن صحبت خواهیم کرد اما چنانچه رله استارت یخچال شما دچار خرابی شد، می توانید از خدمات تعمیر یخچال دیجی تعمیر کار استفاده نمایید.
برای ثبت سفارش تعمیرات می توانید اقدام به تماس مستقیم نمایید و یا فرم درخواست تعمیرات را تکمیل نمایید.

برای تعمیر ساید بای ساید و یخچال خود هم اکنون تماس بگیرید و گارانتی و کد تخفیف خود را پس از انجام سرویس دریافت نمایید

در هر منزلی لوازم خانگی وجود دارد. اما وجود برخی از این لوازم، جزو ضروریات یک خانه محسوب می‌ شود. یخچال یکی از همین موارد است؛ این یعنی اگر این دستگاه به هر دلیلی خراب شود، زندگی برای شما سخت خواهد شد زیرا تمام مواد غذایی موجود در یخچال فریز شما از بین خواهند رفت و فاسد خواهند شد. این دستگاه بخش‌های مختلفی دارد که ممکن است هر کدام از این قطعات بر اثر به وجود آمدن مشکلی خراب شود و یا حتی بسوزد و قابل استفاده نباشد.

یکی از این قطعات، رله استارت است. دیجی تعمیرکار در ادامه توضیحاتی درباره علائم خرابی رله استارت یخچال و روش برطرف کردن این مشکل، بیان خواهد کرد تا خیلی زود متوجه این ایراد شوید و برای تعمیر یخچال اقدام نمایید.

رله استارت چیست؟

بهتر است ابتدا بدانیم که این قطعه چیست و چه نقشی در دستگاه شما دارد. به زبان ساده، رله استارت یخچال وسیله ای است که قدرت منتقل کردن انرژی را به کمپرسور یا موتور دارد. این انتقال با سرعتی تعیین شده صورت می گیرد و انجام می شود. در واقع وظیفه‌ این قطعه، راه اندازی دستگاه شما است. شاید شنیده باشید که نقش اصلی رله استارت‌، خنک کردن فضای داخل یخچال است. حالا اگر یخچال سرد نکند علت چیست؟

کاملاً درست است زیرا این وسیله، جریان الکتریکی را در مدار برق عبور خواهد داد و مانند یک کلید برای باز و بسته کردن این جریان الکتریکی عمل خواهد کرد. کنترل کردن ولتاژ و راه انداختن موتور یخچال توسط رله استارت، به این صورت انجام می شود که در ابتدا ترموستات دستگاه دستور می دهد که موتور در چه زمانی روشن و در چه زمانی خاموش شود. این دستور ابتدا به رله استارت ارسال می شود تا موتور استارت را بزند. انرژی و توان مورد نیاز برای شروع فعالیت کمپرسور از طریق رله تامین می شود. 

علت خرابی رله استارت یخچال

مهمترین علائم خرابی رله استارت 

این را بدانید که اگر رله استارت یخچال خراب شود، کمپرسور دیگر کار نخواهد کرد و گاز آن خالی می شود. وظیفه این گاز چیست؟ وظیفه این گاز از بین بردن هوای گرم محفظه داخلی یخچال است. حالا اگر این گاز خالی شود، هوای داخلی محفظه سرد باقی نمی ماند و گرم خواهد شد.

پس از آن نیز مشخص است که هوای یخچال خنک نمی شود و مواد غذایی در آن فاسد خواهند شد. بنابراین منجمد و خنک نشدن مواد غذایی، خنک نبودن هوای داخل محفظه دستگاه از مهمترین علائم خرابی رله استارت به شمار می روند. سر و صدای غیر عادی این دستگاه نیز می تواند دلیل دیگری بر ایرادِ این بخش از یخچال باشد. در ادامه به توضیح هر کدام از این مشکلات خواهیم پرداخت.

شنیدن صدا

همان طور که گفته شد، این رله استارت است که شروع فعالیت کمپرسور را کنترل می کند. پس وجود ایراد و خرابی در آن باعث بالا رفتن و افزایش دمای فضای داخلی دستگاه خواهد شد. وقتی فضای داخلی خنک نشود، قطعاً مواد غذایی خنک نخواهند شد و فاسد می شوند. علت شنیدن صدای یخچال را می دانید؟

نکته اینجا است که سعی کنید حتماً در سکوت به صدای دستگاهتان گوش کنید. وقتی که کمپرسور روشن نمی شود، صدایی شبیه وز وز از اطراف دستگاه به گوش خواهد رسید. اگر این صدا به گوشتان رسید حتماً با دیجی تعمیرکار تماس بگیرید تا قبل از آسیب دیدن جدی کمپرسور، تکنسین مربوطه در محل شما حاضر شود و برای برطرف کردن مشکل یخچال اقدام نماید.

عدم وجود صدا از طرف یخچال

در شرایطی دیگر، ممکن است شما متوجه شوید که صدای خاصی از یخچال شنیده نمی شود اما مواد غذایی و فضای محفظه گرم شده اند و خنک نیستند. در این صورت نیز باید متوجه شوید که رله استارت کارکرد مناسبی ندارد و ضعیف شده است. در این حالت ممکن است کمپرسور به صورت کامل از کار نیفتاده باشد بلکه عادی کار نکند؛ این یعنی این قطعه در همه سیکل‌ ها کار نخواهد کرد و به همین خاطر است که دستگاه به طور کامل فضای داخل را خنک نمی کند. 

رله استارت یخچال

شنیدن صدای کلیک 

رله استارت، مغناطیسی است و فعالیت آن همراه با صدا خواهد بود. این یعنی هر بار که قرار است کمپرسور دوباره به کار بیفتد، یک صدا شبیه به صدای کلیک به گوش شما خواهد رسید. حالا وقتی صدای کلیک آمد و کمپرسور راه نیفتاد، رله استارت دوباره فعالیت خود را پس از مدت زمان کوتاهی آغاز می کند و شما در فاصله زمانی کمی از صدای کلیک قبلی، صدای کلیک جدیدی را می شنوید. پس اگر این مرحله چند بار تکرار شود، کاربر چند بار این صدا را پشت سر هم خواهد شنید. این گونه است که متوجه می شوید رله استارت خراب شده است.

مراحل تست رله استارت 

اگر هرکدام از نشانه های ذکر شده را در دستگاه خود مشاهده نمودید، بهتر است رله استارت یخچال خود را تست کنید تا مطمئن شوید که مشکل از همین قطعه است و سپس برای تعمیر یا تعویض آن اقدام نمایید. برای انجام این تست در مرحله اول باید یخچال را خاموش کنید و دو شاخه آن را از پریز جدا نمایید. این قطعه در پشت یخچال در پایین درست در کنار کمپرسور است.

گارد پشت یخچال را از بدنه دستگاه جدا نمایید تا کمپرسور برای استارت را مشاهده کنید. در کنار کمپرسور، یک جعبه کوچک خواهید دید که سیم هایی از آن بیرون آمده اند. به این قطعه رله حالت جامد نیز می گویند و معمولاً شکل آن در یخچال های جدید متفاوت است. بهتر است که قبل از پیدا کردن سیم ها از آن عکس یرید تا هنگام نصب مجدد، دچار مشکل نشوید. شما می توانید به دو صورت بدون ابزار و با ابزار این تست را انجام دهید.

تست بدون استفاده از ابزار

تست بدون استفاده از ابزار رله استارت یعنی اینکه شما فقط آن را نگاه کنید و با بررسی چشمی متوجه وجود مشکل در آن شوید. اما چطور و چگونه؟ در این روش باید با دقت به این قطعه نگاه کنید. اگر خوردگی و یا زنگ زدگی در اطراف پایه های آن دیدید، متوجه خواهید شد که رله ایراد دارد.

می‌توانید آن را تمیز کنید و متوجه شوید که زنگ زدگی برطرف می شود یا خیر اما اگر به نظرتان قطعه فرسوده شده است، شاید تعویض آن بهترین راه باشد. رله های جدید حالت جامع دارای سیم پیچ نیستند. پس حتماً باید آن را تکان دهید و به این گوش کنید که صدای تق تق از داخل آن می آید یا خیر. اگر صدایی شنیدید، نشان می دهد که رله شما سوخته است.

تست با استفاده از ابزار

برای تست خرابی رله استارت و وجود ایراد در آن به اهم متر احتیاج است. این گونه می توانید قطع شدگی در داخل سیم پیچ و یا بین پایه های این قطعه و سیم پیچ را بررسی کنید. البته پایه هایی که به کمپرسور وصل هستند، را نیز چک کنید. قسمت بین پایه های متفاوت این قطعه یعنی رله را با استفاده از اهم متر، دو به دو اندازه گیری نمایید. اگر قطعه شما سالم باشد یک جفت از پایه های آن بین ۱۰ تا ۱۰۰ اهم را نشان خواهد داد و در مورد سایر پایه ها صفر اهم را روی اهم متر مشاهده خواهید کرد.

برای خرید قطعات یدکی اورجینال می توانید از فروشگاه دیجی تعمیرکار استفاده نمایید.

تعمیرات یخچال و ساید بای ساید در دیجی تعمیرکار

این را بدانید که در حالت کلی هزینه تعیمرات دستگاه های برقی و لوازم خانگی و تعویض قطعه کم نیست. هر چقدر که تعمیر یک وسیله برقی را به تأخیر بیندازید، ممکن است همان قطعه خراب، سایر اجزای دستگاه را نیز دچار آسیب دیدگی و خرابی جدی کند. پس حتماً به خاطر به وجود نیامدن ایرادات جدید در یخچال خود، سالم ماندن مواد غذایی و همچنین صرفه هزینه کمتر در سریع ترین زمان ممکن، از تعمیرکار کمک بخواهید.

در صورتی که متوجه هر گونه از علائم خرابی رله استارت در یخچال خود شدید، با دیجی تعمیرکار تماس حاصل نمایید و از کارشناسان مربوطه کمک بخواهید. بهتر است به محض متوجه شدن وجود ایراد در دستگاه خود، یک تعمیرکار و تکنسین در محل شما حاضر شود. کارشناسان مجرب و حرفه ای مجموعه دیجی تعمیرکار با سال ها سابقه در این زمینه، در اسرع وقت در محل حاضر خواهند شد و بررسی مشکل پیش آمده در یخچال شما خواهند پرداخت.

سپس برای تعمیر و یا تعویض قطعات لازم اقدام خواهند کرد. مجموعه دیجی تعمیرکار به شما این اطمینان را می دهد که به جای قطعاتی که قرار است تعویض شوند، از قطعات اورجینال و اصلی استفاده نماید تا شما دیگر نگران خرابی دوباره و مجدد آن نباشید. 

1/5 (1 نظر)