استفاده از ماشین ظرفشویی
استفاده از ماشین ظرفشویی
دانشنامه
_

راهنمای قدم به قدم استفاده از ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی از جمله وسایل آشپزخانه می باشد که بسیاری از خانه ها به آن احتیاج دارند و در مواقع مهمانی بسیار کمک خانواده می باشد. استفاده از این دستگاه دارای دستورالعملی خاص می باشد تا نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی خود پیدا نکنید و همواره با بالاترین کیفیت به کار خود ادامه دهد. 
در این مقاله از سری آموزش های دیجی تعمیرکار به بررسی صفر تا صد نحوه کار با ماشین ظرفشویی پرداخته ایم و شما می توانید با استفاده از این روش ها از دستگاه خود استفاده نمایید.

 

احتمالا وقتی صحبت از راهنمای استفاده از ماشین ظرفشویی می شود، تصور می کنید که ظروف را داخل محفظه می چینید و بعد از اضافه کردن مواد شوینده و برنامه مورد نظر، دستگاه را روشن می کنید. اما نحوه کار با ماشین ظرفشویی به این سادگی نیست. دیجی تعمیرکار که در زمینه انواع ماشین ظرفشویی سابقه درخشانی دارد در ادامه شما را با عملکرد این دستگاه، پاک کردن ظروف، چیدمان درست و صحیح ظروف، استفاده کردن از مواد شوینده مطلوب، انتخاب زمان بندی مناسب و برنامه های شستشو و در آخر تمیز کردن دستگاه آشنا خواهد کرد تا شاهد بهترین عملکرد از ماشین ظرفشویی خود باشید. 

عملکرد ماشین ظرفشویی

ابتدا باید بدانیم که این دستگاه در طی یک چرخه شستشو چه کار می کند. قبل از هر چیزی باید بدانید که اول مخزن دستگاه با آب پر می شود. حالا المنت حرارتی ماشین، آب را گرم می کند و به دمای مناسبی می رساند. سپس آب به وسیله بازوهای آبپاش با فشار بالایی به سمت ظروف پخش می شود. در این مرحله، آب کثیف تخلیه می شود. آب اضافی دوباره روی ظروف پاشیده شده و ظروف آبکشی می شوند. در این مرحله آب خالی می شود و ظروف با حرارت و جریان هوا، خشک خواهند شد.

پاک کردن مواد غذایی از روی ظروف

یکی از نکات بسیار مهم در استفاده از ظرفشویی این است که قبل از قرار دادن ظروف در داخل دستگاه حتما باید مواد غذایی باقی مانده روی آنها را پاک کنید. می توانید تکه‌های مواد غذایی را با دستمال از روی ظروف بردارید. اگر موارد غذایی روی ظرفی سوخته است نیز حتما مواد سوخته را از آن جدا کنید. معمولا نیاز به تمیز کردن ظروف از مواد و ذرات غذایی در ماشین های قدیمی بسیار بیشتر است. توصیه می شود که قبل از قرار دادن ظروف در داخل دستگاه آنها را با آب شستشو ندهید تا آب زیادی مصرف نشود اما اگر نیاز به این کار بود و پاک کردن آنها با دستمال خیلی سخت است، حتما ظرف ها را با آب بشویید و سپس آنها را در ظرفشویی بچینید. پاک نکردن مواد غذایی از روی ظروف یکی از دلایل رایج خرابی ماشین ظرفشویی می باشد.

میزان ظروف

یکی از عواملی که روی شستشوی درست و تمیز ظروف تاثیر دارد، این است که چقدر دستگاه را از ظرف پر کنیم؛ یعنی چه میزان ظرف در ماشین برای شستشو قرار دهیم. باید بگوییم که ماشین را کاملا پر کنید. هر ماشین ظرفشویی ظرفیت خود را دارد. شما می توانید ظرفیت دستگاه خود را پر کنید و شاهد عملکرد خوبی از ظرفشویی خود باشید. وقتی دستگاه را پر می کنید از این نیز مطمئن خواهید شد که آب و انرژی برای تعداد کمی از ظروف هدر نخواهد رفت. این نکته را نیز بدانید که تعداد ظرف ها ارتباطی با میزان تمیزی آنها ندارد. یعنی این گونه فکر نکنید که کم بودن تعداد ظروف در دستگاه باعث بهتر تمیز شدن آنها می شود.

چیدمان ظروف

نحوه چیدمان ظروف مهم است. ابتدا باید چند نکته مهم را بدانید. ظروف بلندتر را در قفسه پایین در اطراف و پشت ماشین قرار دهید. قابلمه، ماهیتابه و موارد این چنینی باید در قفسه پایین و در اطراف باشند. بعد از آنها بشقاب ها را قرار دهید. بهتر است که ظروف کوچک‌ در مرکز قرار بگیرند. لیوان‌ ها را در بخش بالا قرار دهید. سعی کنید که ظروف و البته لیوان‌ ها به یکدیگر نچسبند. اگر ظرفی پلاستیکی است، آن را به دور از المنت حرارتی نگه دارید. این نکته نیز مهم است که ظروفی که خیلی کثیف و چرب هستند بهتر است در قسمت وسط و مرکز قرار بگیرند. بهترین نوع چیدمان این گونه است زیرا هم خطر شکستن ظروف نیست و هم ماشین آنها را به خوبی و درستی می شوید. همواره به یاد داشته باشید که ظروف بلند را جلوی آبپاش دستگاه قرار ندهید تا مسیر را مسدود نکند. چنانچه شما از برند LG استفاده می کنید، می توانید راهنمای استفاده از ماشین ظرفشویی ال جی استفاده نمایید.

چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی

مواد شوینده مطلوب

ابتدا باید بدانید که مواد شوینده اهمیت بسیار زیادی در کیفیت شستشو دارد. پس حتما از مواد با کیفیت و مطلوب استفاده کنید. مورد دوم این است که حتما به تاریخ انقضای این مواد دقت کنید که نگذشته باشد. نکته بعدی این است که می توانید چند بار چند مدل مختلف مواد شوینده را امتحان کنید تا مطمئن شوید که کدام یک برای دستگاه شما مناسب و مطلوب است. مواد شوینده اصلی شامل قرص، پودر، مایع یا ژل می شود. جلادهنده و نمک نیز شوینده های فرعی ظرفشویی هستند. سعی کنید از استفاده مواد بیش از حد جلوگیری کنید زیرا باعث ایجاد لکه روی ظروف شیشه ای مانند لیوان خواهد شد. برای جلوگیری از لکه ها می توانید کمی سرکه به مخزن مواد شوینده اضافه کنید. مخزن پودر نیز در کنار مخزن جلا دهنده قرار گرفته است. 

انتخاب زمان بندی

انتخاب زمان درست شستشو کمک بسیاری به تمیز شستن ظروف می کند و زمان بندی اشتباه باعث آسیب دیدن آنها خواهد شد. اگر تعداد ظرف ها کم است، از برنامه های قوی شستشو استفاده نکنید. حالت های مختلف دستگاه را امتحان کنید. از تنظیمات خشک کن دستگاه خود در زمانی استفاده کنید که نمی خواهید ظروف را خیلی زود از دستگاه بیرون بیاورید. شستشوی دوباره ظروف آب، انرژی و مواد شوینده بیشتری مصرف می کند پس بهتر است این کار را انجام ندهید. برای روشن و خاموش کردن دستگاه از Power استفاده کنید. برای مصرف انرژی در بهینه ترین حالت از Eco/ ewash/ energy استفاده کنید. برنامهPots/ Pans/ Intensive zone برای ظروف سنگینی مانند قابلمه مناسب است. برنامه Auto/ Sensor/ Smart wash برای شستن ظروف به صورت خودکار است. یعنی با توجه به حجم ظرف ها، مدت زمان مورد نیاز و دمای آب تشخیص داده می شود. از دیگر برنامه ها می توان به Rinse Cycle برای آبکشی، قفل کودک، بیشترین درجه دمای آب، از بین بردن صدای دستگاه، مخصوص ظروف حساس و شیشه ای، شستشوی سریع و... اشاره کرد. 

تمیز کردن دستگاه

باید این را بدانید که ماشین ظرفشویی نیاز به تمیز شدن دارد. می توانید برای تمیز شدن محفظه داخلی از نوشابه، سرکه و یا جوش شیرین استفاده کنید. دستگاه خالی از ظرف را با تنظیمات آب گرم روشن کنید. توجه داشته باشید که این کار را چند وقت در میان انجام دهید. بیرون دستگاه را نیز تمیز نگه دارید. بهترین زمان برای جرم گیری ماشین ظرفشویی سالی دو بار یعنی هر شش ماه در میان است. این را نیز در نظر بگیرید که سرویس هر ساله ماشین ظرفشویی توسط digitamirkar به حفظ کیفیت و بالا رفتن طول عمر آن کمک می کند. 

0/5 (0 نظر)