تراز کردن جای یخچال
تراز کردن جای یخچال
دانشنامه
_

تراز کردن جای  یخچال

چنانچه یخچال خریدید و یا اینکه یخچال خود را جایجا کردید، نیاز دارید که یخچال خود را تراز کنید و در جایی هموار باشد که دچار مشکل نشود. چنانچه جای یخچال مناسب نباشد و در سطح صاف و همک تراز قرار نگیرید باعث خرابی آن می شود پس در این مقاله آموزش تراز کردن جای یخچال را توضیح داده ایم لذا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید و چنانچه نیاز به تعمیر یخچال باشد، می توانید از خدمات دیجی تعمیرکار استفاده نمایید.

 آموزش تراز کردن جای یخچال و عواقب تراز نبودن

یخچال یکی از لوازم مهم خانگی و در حقیقت قلب آشپزخانه ما است. این دستگاه وظیفه‌ی خنک نگه داشتن مواد غذایی ما را بر عهده دارد. اما گاهی با غفلتی کوچک، ممکن است باعث بروز مشکلات بزرگی در این دستگاه شوید. یکی از آنها تراز نبودن دستگاه شما است. اگر یخچال شما تراز نباشد، باعث بروز مشکلاتی جدی خواهد شد. اما چگونه یخچال خود را تراز کنیم؟ و تراز نبودن یخچال چه عواقبی را در پی خواهد داشت؟ با دیجی تعمیرکار همراه باشید تا آموزش تراز کردن این دستگاه را ببینید.

 

در آوردن شبکه

در گام اول باید شبکه ای که در بخش پایینی دستگاه قرار دارد را در بیاورید. ممکن است این قسمت با پیج باز شود و یا دارای زبانه ای برای جدا کردن باشد. در حالت کلی این شبکه به راحتی در خواهد آمد و شما می توانید خیلی راحت این کار را انجام دهید. اما اگر نتوانستید آن را از دستگاه جدا کنید، به سراغ دفترچه راهنمای یخچال خود بروید.

پایه های تنظیم

وقتی شبکه را جدا کردید، پایه های تنظیم را خواهید دید. برای تنظیم کردن ارتفاع با این پایه ها باید آنها را بچرخانید. یعنی در این حالت باید شخصی دستگاه را به عقب خم کند تا شما بتوانید به راحتی پایه ها را بچرخانید. می توانید این کار را با یک آچار و پیچ گوشتی به راحتی انجام دهید. معمولا اگر پایه ها را به موافق با عقربه های ساعت بچرخانید، ارتفاع بیشتر می شود و دستگاه بلندتر می شود. و برعکس اگر پایه ها را خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید، ارتفاع کم می شود و کوتاه تر خواهد شد.

غلتک های تنظیم

 بعضی از یخچال ها به جای پایه های تنظیم، دارای غلتک هایی هستند که می توان با آن ارتفاع یخچال را تنظیم کرد. در این مورد نیز اگر پیچ این غلتک ها را موافق با عقربه های ساعت بچرخانید، ارتفاع دستگاه شما بالاتر می رود و برعکس اگر آنها را با آچار خلاف جهات عقربه های ساعت شل کنید، ارتفاع جلوی دستگاه کاهش پیدا می کند.

پایه تنظیم و غلتک

یک سری یخچال ها دارای هر دو پایه و غلتک هستند. در این صورت باید ارتفاع پایه ها را به اندازه ای بالا ببرید که توانایی تحمل وزن یخچال را داشته باشد. غلتک ها نیز باید از زمین فاصله بگیرند. می توانید برای تنظیم از کارشناسان دیجی تعمیرکار کمک بخواهید.

تراز کردن یخچال

اطمینان از تراز بودن یخچال

بهتر است که بعد از تنظیم و تراز کردن دستگاه از درستی آن اطمینان حاصل کنید. اما چگونه؟ با استفاده ابزار تراز این امر تحقق می پذیرد. این گونه که شما باید روی یکی از طبقه ها و یا بالای یخچال این ابزار را قرار دهید. مایعی که در محفظه ای در وسط آن قرار دارد، به شما نشان خواهد داد که یخچال شما تراز است یا خیر. اگر دستگاه تراز نبود، باید دوباره دستگاه را با روش‌های ذکرشده تراز کنید.

امتحان با لیوان آب

می توانید با یک لیوان آب از تراز بودن دستگاه خود مطمئن شوید. در این روش شما نیاز به یک لیوان آب دارید. به این صورت که ابتدا باید لیوان آبی را روی یکی از طبقات دستگاه خود قرار دهید. حالا به سطح آب نگاه کنید. اگر سطح آب صاف ماند، دستگاه نیازی به تراز دوباره نخواهد داشت اما اگر سطح آب صاف نبود، باید دوباره یخچال خود را تراز کنید. توجه داشته باشید که لیوان را پر از آب نکنید.

توجه به درب یخچال

راه دیگری نیز برای اطمینان حاصل کردن از تراز بودن دستگاه وجود دارد. در این روش باید به درب یخچال خود توجه کنید. برای این کار درب دستگاه را باز نگه دارید. سپس آن را به آرامی رها کنید. اگر درب دستگاه خود به خود به آرامی بسته شد، دستگاه شما تراز است اما اگر درب بسته نشد و باز ماند، باید دوباره یخچال خود را تراز کنید. مقاله لاستیک درب یخچال را مطالعه نمایید.

تراز کردن روی سطح شیب دار

مراحل تراز کردن دستگاه را مرور کردیم. و در ادامه آموختید که چطور می توانید از به درستی انجام شدن آن مطمئن شوید. اما گاهی ممکن است که تمامی مراحلی که ذکر شد را به درستی پشت سر گذاشته باشید اما باز هم در مرحله آزمایش آن، متوجه این موضوع شوید که یخچال شما تراز نشده است. حالا باید چه کاری انجام دهید؟

اینجا است که می توانید به سطح آشپزخانه خود شک کنید زیرا ممکن است کف آشپزخانه شما دارای شیب باشد. در بسیاری از موارد کف آشپزخانه را برای سهولت در شستشو شیب دار می سازند پس شک شما می تواند کاملا درست باشد. اگر دوباره مراحل تراز شدن را بررسی کردید و ایرادی در کار شما نبود و متوجه درستی حدس خود در مورد شیب دار بودن سطح زمین شدید، می توانید در زیر یکی از پایه ها یا هر دو پایه دستگاه خود، قطعه ای صاف قرار دهید تا به کمک آن شیب سطح کف آشپزخانه شما خنثی شود.

علائم تراز نبودن دستگاه

از تراز کردن دستگاه گفتیم و به شما آموزش دادیم که برای این کار باید چه مراحلی را طی کنیم و چه کارهایی را انجام دهیم اما اگر دستگاه شما تراز نباشد با چه علائمی متوجه آن خواهید شد؟ تراز نبودن دستگاه شما باعث می‌شود که سر و صدای زیادی در کمپرسور ایجاد شود. وقتی کمپرسور شروع به کار می کند، در صورت تراز نبودن، یخچال صدای زیادی تولید می‌ کند. که البته در ادامه موجب ایجاد لرزش دستگاه نیز خواهد شد. وقتی دستگاه تراز نیست، درب یخچال نیز به خوبی باز و بسته نخواهد شد. پس در نتیجه از علائم تراز نبودن یخچال می توان به سر و صدای غیر طبیعی، لرزش و سخت باز و بسته شدن درب یخچال اشاره کرد.

پایه های تراز یخچال

مشکلات و عواقب

حالا سوال پیش می آید که اگر یخچال تراز نباشد، چه مشکلاتی پیش خواهد آمد؟ وقتی دستگاه شما تراز نیست، امکان برفک زدن محفظه داخلی وجود خواهد داشت؛ جمع شدن آب در کف یخچال که در نهایت موجب پوسیدگی بدنه و زنگ زدگی می شود نیز احتمال دیگری می باشد. به طور کلی وقتی دستگاه شما تراز نیست، به قطعات مختلف از جمله موتور دستگاه فشار زیادی وارد می شود. و به همین دلیل است که قطعات به سرعت دچار مشکل خواهند شد و حتی ممکن است گاهی نیاز به تعویض قطعه ای نیز وجود داشته باشد.

در یخچالی که به درستی تراز شده است، طول عمر دستگاه نیز بالا می رود. با سرویس هر شش ماه در میان دستگاه خود می توانید از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنید. اما در صورت بروز هر گونه مشکلی با دیجی تعمیرکار تماس بگیرید تا تکنسین مربوطه در اسرع وقت در محل شما حاضر شود و به تراز کردن، تعمیر و یا تعویض قطعه ای از دستگاه شما بپردازد.

0/5 (0 نظر)