لوله ناودان یخچال
لوله ناودان یخچال
دانشنامه
_

گرفتگی لوله نادوان یخچال، علت و راه حل مشکل

گرفتگی ناودان یخچال و ساید بای ساید از مشکلات رایجی می باشد که برای اکثر دستگاه و بعد از یک دوره مصرف بوجود می آید که عدم برطرف کردن آن باعث می شود که اخلال جدی در عملکرد یخچال ایجاد گردد.
برای رفع این مشکل نیاز نیست که خیلی حرفه ایی باشید و اگر توانایی آن را داشته باشید که گرفتگی ناودان یخچال و ساید بای ساید را برطرف نمایید، این آموزش به درد شما میخورد اما چنانچه از پس این موضوع برنمی آیید نیز باز هم مشکلی نیست زیرا دپارتمان تعمیر یخچال در منزل دیجی تعمیرکار در کنار شما می باشد.

برای تعمیر ساید بای ساید و یخچال خود هم اکنون تماس بگیرید و گارانتی و کد تخفیف خود را پس از انجام سرویس دریافت نمایید

یخچال دستگاهی است که وجود آن در هر خانه‌ای الزامی است زیرا وظیفه خنک و سالم نگاه داشتن مواد غذایی شما را بر عهده دارد. این دستگاه توسط برندهای مختلفی در مدل‌های متفاوتی تولید و عرضه می‌شود. تفاوتی نمی‌کند که یخچال فریزر شما چه نوعی باشد؛ در هر صورت ممکن است که این دستگاه مهم، بر اثر آسیب های محیطی، استفاده مدام و... دچار مشکلاتی شود. برخی از این ایرادات و مشکلات توسط کاربران زیادی گزارش شده اند که به آنها مشکلات متداول می گویند. یکی از این ایرادات متداول و رایج گرفتگی لوله ناودان است. دیجی تعمیرکار با سال‌ها سابقه در زمینه تعمیر لوازم خانگی، در ادامه به توضیحاتی در مورد این عیب خواهد پرداخت تا شما عزیزان چگونه باید متوجه این مورد شوید و برای بر طرف کردن آن اقدام نمایید.

وظیفه ناودان

یخچال های مدرن و نوفراست هر چند ساعت در میان بین 6 ساعت تا 48 ساعت برفک زدایی می کنند. قطعاً این برفک ذوب می شود و آب ناشی از آن در سینی مخصوصی که در کف یخچال قرار دارد، جمع خواهد شد. این ناودان یا همان لوله تخلیه است که وظیفه انجام این فرایند برفک زدایی را بر عهده دارد.

نشانه های گرفتگی لوله ناودان یا تخلیه

ممکن است برای شما سوال پیش آمده باشد که از کجا متوجه شویم که این لوله دچار گرفتگی شده است و علائم بروز این مشکل کدام هستند؟ در واقع این گرفتگی با نشانه هایی همراه است که از آنها می توان به جمع شدن آب در فریزر یا در قسمت زیرِ جامیوه ای، چکه کردن آب، خیس شدن دیواره های دستگاه، یخ زدگی در بدنه جانبی فریزر اشاره کرد. البته در مدل های ساید، این مشکل خود را با جمع شدن آب در کف دستگاه و ریختن آن روی زمین، انجماد و اشغال آن در فضای داخلی نشان می دهد و این گونه بروز پیدا می کند.

دلایل گرفتگی ناودان چیست؟

هر گونه ایرادی که در دستگاه شما رخ دهد و پیش بیاید، قطعاً دلیلی دارد. گرفتگی لوله ناودان نیز بی علت نیست. این مشکل رایج به دلایل مختلفی رخ می دهد. مواد غذایی داخل یخچال که به لوله ناودان ورود پیدا می کنند و در نتیجه مسدود شدن لوله و جمع شدن آب در زیر جا میوه‌ای یکی از این علت ها است. علت دیگر، یخ زدن مسیر خروجی آب است. خرابی قطعاتی از یخچال مانند دیفراست، المنت یا هیتر و معیوب شدن ترموفیوز نیز دلایل دیگر این گرفتگی هستند که می تواند باعث بوی بد یخچال نیز باشد.

سوراخ تخلیه یا ناودان 

ابتدا باید این را بدانید که در یخچال های قدیمی یا همان مدل های برفکی، این قسمت دیده نمی شود و در حقیقت اصلاً وجود ندارد. پس این بخش در دستگاه های نوفراست دیده می شود و به چشم می خورد. برفک زدایی در این مدل ها به شکل اتومات و خودکار صورت می گیرد. برفک هایی که آب می شوند، از طریق همین سوراخ ناودان خارج خواهد شد. اگر در این مسیر انسداد به وجود بیاید، شاهد نشانه هایی که ذکر کردیم، خواهید بود. 

سوراخ تخلیه یخچال

رفع گرفتگی ناودان

هنگامی که شما با توجه به نشانه هایی که ذکر شد، متوجه انسداد و گرفتگی لوله ناودان یخچال خود شدید، برای برای رفع و برطرف کردن این مشکل اقدام نمایید. ابتدا دستگاه خود را خاموش کنید و دو شاخه را از پریز خارج نمایید. در مرحله بعد باید کشوهای یخچال و فریزر را بیرون بیاورید. دستگاه خود را تمیز کنید و مواد غذایی را نیز از آن خارج نمایید و شما می توانید نحوه تمیز کردن اصولی یخچال را مطالعه نمایید. حالا زمان آن است که لوله ناودان را برای از بین بردن انسداد پیدا کنید. معمولاً این قطعه و سوراخ تخلیه آب در انتهای دیواره یخچال و فریزر قرار دارد. مدل های نوفراست در یخچال و فریزر دارای سوراخ تخلیه هستند. این سوراخ در دستگاه های جداگانه یخچال و یا فریزر هم دیده می شود. گاهی در برخی مدل‌ ها این قسمت در زیر یک قاب وجود دارند که البته با مراجعه به دفترچه راهنما می توانید آن را پیدا کنید. اگر این بخش دارای قاب باشد، باید ابتدا پیچ های آن را باز کنید تا به سوراخ تخلیه دسترسی پیدا کنید.

یک میله خیلی نازک مانند میله بافتنی پیدا کنید و از آن برای باز کردن لوله کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که میله را خیلی آرام وارد سوراخ ناودان کنید. آن را تکان دهید و بیرون بیاورید و دوباره آن را به داخل بفرستید تا اگر مواد غذایی در آن گیر کرده است تکان بخورد و به بیرون و روی کمپرسور بریزد. در این مرحله باید آب جوش را در این لوله بریزید تا مطمئن شوید که راه کاملاً باز شده است. اگر پس از کار کردن دوباره متوجه شدید که راه باز نشده است و دوباره با نشانه ها و علائم قبلی مواجه شدید، دوباره این مراحل را از نو تکرار کنید تا مشکل برطرف شود. اگر باز هم ایراد رفع نشد با دیجی تعمیرکار تماس بگیرید تا یکی از کارشناسان این مجموعه برای بررسی قطعات یخچال فریزر شما اعزام شود و ایراد را برطرف نماید.

ناودان یخچال فریزر

مراقبت از لوله های پشتی

در مورد لوله ناودان بحث کردیم و گفتیم یکی از نشانه های وجود گرفتگی در آن، چکه کردن آب است. لازم است بدانید که گرفتگی در لوله های مشکی پشتی یخچال نیز ممکن است باعث چکه کردن آب شود. پس باید از آن نگهداری کنید. اما چگونه؟ شما باید سالی یک الی دو بار برای تمیز کردن آنها اقدام نمایید. پاک کردن آنها و زدودن گرد و غبار و البته چربی از روی آنها باید هر چند ماه در میان صورت بپذیرد و انجام شود. حتماً فن را نیز با جارو پاک نمایید تا با برطرف شدن گرد و غبار روی آن، جریان هوا به حالت عالی و نرمال برگردد. زیرا وجود کثیفی و گرد و خاک روی فن، جریان هوا را کاهش خواهد داد. بهترین راه استفاده از یک برس تمیز و یا جاروبرقی است. از دیگر موارد نگهداری می توان به این اشاره کرد که هنگام جا به جایی آن مراقب کف دستگاه باشید تا آسیب نبیند. برای این کار می توانید پایه های چرخ دار تهیه کنید و دستگاه را روی آن قرار داده و جا به جا کنید. 

برای خرید قطعات یدکی اورجینال می توانید از فروشگاه دیجی تعمیرکار استفاده نمایید.

رفع مشکلات با خدمات دیجی تعمیرکار

هنگامی که متوجه بروز هرگونه نشانه ای از خرابی یخچال فریزر یا ساید بای ساید خود شدید، با دیجی تعمیرکار تماس بگیرید. کارشناسان این مجموعه در اسرع وقت در محل شما حاضر خواهند شد و به بررسی آن خواهند پرداخت تا با تعمیر و یا تعویض قطعه، مشکلِ پیش آمده را برطرف و رفع نماید. دیجی تعمیرکار این اطمینان را به شما مشتریان گرامی خواهد داد که در صورت نیاز به تعویض یک قطعه حتماً از قطعه اورجینال و اصلی استفاده می کند تا نگران خراب شدن مجدد آن نباشید. با دیجی تعمیرکار تماس حاصل نمایید زیرا کارشناسان این مجموعه پاسخگوی تمامی سوالات شما عزیزان خواهند بود. 

digitamirkar

سپس برای تعمیر و یا تعویض قطعات لازم اقدام خواهند کرد. مجموعه دیجی تعمیرکار به شما این اطمینان را می دهد که به جای قطعاتی که قرار است تعویض شوند، از قطعات اورجینال و اصلی استفاده نماید تا شما دیگر نگران خرابی دوباره و مجدد آن نباشید. 

5/5 (1 نظر)