تمیز کردن یخچال
تمیز کردن یخچال
دانشنامه
_

نحوه نظافت و تمیزکاری یخچال و ساید بای ساید

برای جلوگیری از بوی بد یخچال و همچنین تجمع باکتری ها نیاز می باشد که هر چند مدت یکبار اقدام به نظافت یخچال و ساید بای ساید نمود تا از تعمیرات احتمالی یخچال جلوگیری نمود.

نظافت و تمیزکاری یخچال و ساید بای ساید نیاز به تخصص و آموزش دارد تا بتوانید به صورت اصولی و بدون آسیب رساندن به دستگاه اقدام به نظافت نمایید. در این مرحله از آموزش نحوه برخورد با لوازم خانه، دیجی تعمیرکار مقاله ایی حاصل از تجربه و علم را برای نظافت یخچال نوشته است که با مطالعه آن نسبت به نظافت یخچال آگاه خواهید شد.
شما می توانید سوالات احتمالی خود را در همین مقاله و در قسمت انتهایی مطرح نمایید تا کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند.

تمیز کردن یخچال فریزر بسیار مهم است و شما عزیزان همواره باید به عنوان یک کاربر مراقب تمیز نگه داشتن آن باشید. وقتی دستگاه شما تمیز باشد، قطعاً عملکرد آن نیز عالی خواهد بود و این گونه مواد غذایی داخل یخچال نیز سالم خواهند ماند. از آنجا که تمیز کردن و تمیز نگه داشتن یخچال فریزر امر مهمی است، دیجی تعمیرکار قصد دارد تا در ادامه روش های درست شستشو و تمیز کردن این دستگاه را برای شما شرح دهد. به یاد داشته باشید که در صورت وجود هر گونه ایراد و مشکلی در یخچال با دیجی تعمیرکار تماس بگیرید تا کارشناس مربوطه در اسرع وقت در محل شما حاضر شود و به تعمیر ساید بای ساید دستگاه شما بپردازد.

 

زمان مناسب برای نظافت

یکی از سوالات رایج این است که هر چند وقت در میان باید یخچال فریزر خود را تمیز کنیم تا باعث بوی بد یخچال نشود؟ باید بدانید که این زمان بستگی مستقیمی به میزان کثیفی دستگاه شما دارد. این یعنی اگر یخچال فریزر شما زود کثیف می‌شود، پس بهتر است که یک یا دو ماه در میان، مواد غذایی را از دستگاه خارج کنید و به تمیز کردن آن مشغول شوید. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که یخچالتان دیر کثیف می‌شود، شاید هر شش ماه در میان تمیز کردن یخچالتان کافی باشد.

وسایل مورد نیاز برای نظافت

وقتی قصد نظافت یخچال فریز خود را دارید، باید وسایلی برای این کار آماده کنید. این وسایل شامل اسفنج، دستمال آشپزخانه، مسواک کهنه، چند پارچه تمیز، دستکش، جوش شیرین، سرکه، مایع ظرفشویی و اسپری تمیز کننده می‌شود. لازم به ذکر است که جوش شیرین ماده ای طبیعی است که لکه های چسبناک و بوی بد داخل دستگاه را از بین می برد.

به یاد داشته باشید که از محلول‌های شیمیایی ضد عفونی کننده و سفید کننده مانند وایتکس استفاده نکنید زیرا باعث این بین رفتن رنگ قطعات مختلف می شود. باقی ماندن مواد شیمیایی در دستگاه باعث مسمومیت غذایی خواهند شد؛ پس حتماً از پاک شدن و از بین رفتن آنها پس از نظافت مطمئن شوید و به یاد داشته باشید که استفاده از مواد طبیعی مانند جوش شیرین و سرکه در اولویت قرار دارد. 

آموزش شستشوی یخچال 

ابتدا باید دستگاه را از برق بکشید. رعایت نکات ایمنی از همه چیز مهم تر است. دستگاه را جلوتر بیاورید تا به قسمت پشت آن نیز دسترسی داشته باشید. مواد غذایی را از یخچال و فریزر خارج کنید. قفسه ها نیز بیرون بیاورید تا برای شستشو آماده باشند. محلولی از سرکه سفید، مایع ظرفشویی، آب و جوش شیریون درست کنید و ابتدا قفسه هایی که خارج کرده اید را با این محلول بشویید و آبکشی نمایید تا خشک شوند.

از همین محلول برای پاک کردن داخل دستگاه استفاده کنید. اگر لکه ای از بین نرفت، از خمیر دندان هم کمک بگیرید. حالا پارچه حوله ای آغشته به کمی سرکه و کمی آب را به داخل دستگاه بکشید. درب آن را باز بگذارید تا با استفاده از جریان هوا خشک شود. برای تمیز کردن پشت دستگاه و پاک کردن گرد و غبار آن از جارو برقی استفاده نمایید. سپس قفسه های خشک شدرا در جای خود درون یخچال قرار دهید و حدود سی دقیقه بعد از انجام مراحل شستشو، آن را در جای خود قرار دهید و بعد به برق متصل کنید.

تمیز کردن لاستیک درب یخچال

محلولی درست کنید که نیمی از آن آب و نیم دیگرش سرکه سفید باشد. با همین محلول لاستیک درب یخچال خود را تمیز کنید. بعد از خشک شدن این قطعه از یک روغن مانند روغن معدنی یا لوسیون بدن استفاده کنید و آن را روی واشر بزنید تا لاستیک منعطف بماند. در روش دیگری می توانید محلولی از سرکه سیب، جوش شیرین، مایع ظرفشویی و آب تهیه کنید و با آن لاستیک دور دری یخچال را تمیز نمایید. در این روش بعد از اتمام شستشو، از آب جوش استفاده کنید و آن را روی لاستیک بریزید و اجازه دهید که لاستیک خشک شود. 

تمیز کردن بدنه دستگاه

برای نظافت بدنه دستگاه محلولی از سرکه سیب، مایع ظرفشویی و آب درست کنید و سطوح جلو، کنار، پشت و بالای دستگاه را با ابر یا اسنفج بشویید. البته می‌توانید از تمیز کننده همه منظوره نیز استفاده نمایید. برای خشک کردن سطوح شسته شده از حوله و کمک بگیرید و آن را به همه جای یخچال بکشید تا کاملاً تمیز و خشک شود.

نظافت یخچال چگونه می باشد؟

نظافت کویل های کندانسور و تیغه فن

اگر کویل های کندانسور پر از گرد و غبار و کرک شده است، حتماً باید برای تمیز کردن آن دست به کار شوید. زیرا این گونه به کمپرسور دستگاه فشار وارد می شود که دستگاه خنک بماند. بهترین حالت این است که هر شش ماه در میان برای تمیز کردن کندانسور و تیغه فن اقدام نمایید. ابتدا دستگاه را از برق جدا کنید. سپس با یک برس، بسیار آرام گرد و غبار را از روی کویل ها پاک کنید. حواستان باشد که این کار را به آرامی انجام دهید تا کویل سوراخ نشود. از جارو برقی و برس نیز برای تمیز کردن گرد و غبار تیغه فن کندانسور استفاده نمایید. پروانه فن را نیز تمیز کنید. 

نظافت موتور یا کمپرسور یخچال

برای تمیز کردن موتور یا کمپرسور یخچال باید دقت کنید. همواره کاربران قصد تمیز کردن این قسمت را دارند. به یاد داشته باشید که باید برای تمیز کردن این قطعه، دقت کافی داشته باشید. حتما دستگاه را خاموش کنید و از برق بکشید. از یک فرچه خشک و البته جارو برقی برای تمیز کردن موتور و سایر قطعات برقی دستگاه استفاده نمایید. آنقدر با دقت این قطعات را تمیز کنید که هیچ گرد و غباری روی آنها باقی نماند. فراموش نکنید که برای نظافت موتور به هیچ عنوان از مواد شوینده و آب استفاده نکنید. تراز کردن یخچال پس از نظافت بسیار مهم می باشد.

تمیز کردن فریزر

دستگاه را از برق جدا کنید و مواد غذایی درون فریزر را خالی نمایید. درب آن را باز بگذارید تا یخ درون این محفظه آب شود. تکه های بزرگ یخ را از محفظه جدا نمایید. یک محلول با سرکه و آب درست کنید و آن را به دیواره های داخل فریزر اسپری کنید. سپس تمامی محفظه را با یک دستمال تمیز پاک کنید. 

0/5 (0 نظر)