فن یخچال
فن یخچال
دانشنامه
_

علت کار نکردن فن داخلی یخچال

فن داخلی یخچال کاربردهای بسیار فراوانی دارد و درست کار نکردن و خرابی آن باعث می شود که مشکلاتی برای دستگاه شما به وجود بیاید. از همین رو در این مقاله با این موضوع پرداخته این که چرا فن یخچال کار نمیکند و همچنین در صورت خرابی باید چه کاری انجام دهیم.
شما می توانید برای تعمیر فن یخچال به متخصصین تعمیرات دیجی تعمیرکار اعتماد کنید و با یک تماس، متخصص ما در محل حاضر می شود و اقدامات لازم برای رفع مشکل را انجام خواهد داد.

برای تعمیر یخچال و ساید بای ساید خود هم اکنون تماس بگیرید و گارانتی و کد تخفیف خود را پس از انجام سرویس دریافت نمایید

یخچال همان دستگاهی است که اگر به هر دلیلی خراب شود یا از کار بیفتد، شما دچار مشکل خواهید شد زیرا تمامی مواد غذایی داخل یخچال و فریزرتان فاسد خواهد شد. به همین دلیل است که همواره به کاربران توصیه می شود به محض اینکه متوجه وجود ایراد در یخچال شدند با تعمیرکار یخچال تماس بگیرند. این دستگاه اجزای مختلفی دارد که هر کدام از آنها ممکن است خراب شود و یا آسیب ببیند. یکی از مشکلات متداول در این دستگاه، فن داخلی است. ممکن است زمانی متوجه این موضوع بشوید که این قطعه در دستگاه شما از کار افتاده است. اما نشانه‌های آن کدام هستند و علت بروز این مشکل چیست؟ دیجی تعمیرکار در ادامه به بررسی این موضوع خواهد پرداخت تا شما عزیزان در صورت مواجه شدن با این مشکل در اسرع وقت برای تعمیر یخچال خود اقدام نمایید.

تشخیص خرابی فن یخچال

در قسمت خنک سازی دستگاه، سه فن وجود دارد. اگر مشکلی برای هر کدام از آنها به وجود بیاید، اجزای دیگر دستگاه دچار اختلال خواهند شد. وقتی شما با یخچالی مواجه می شوید که دیگر خنک نمی کند، ابتدا به این فن ها شک خواهید کرد. تفاوتی نمی کند که دستگاه شما ساده و یا ساید بای ساید باشد؛ در هر صورت عملکرد این سیستم خنک سازی شبیه به یکدیگر است. خرابی فن یخچال معمولاً با عدم سرمایش آن تشخیص داده می شود. ۱۰ علت سرد نکردن یخچال را می دانید؟

ممکن است این قطعه به طور کلی از کار بیفتد و کار نکند. در این حالت باید چهار نوع فن بررسی شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. این امکان وجود دارد که گردش هوای سرد در دستگاه وجود داشته باشد اما کافی نباشد؛ در این حالت با سر و صدای این قطعه مواجه خواهید شد و از کار افتادگی آن، کامل نیست. این امکان نیز وجود دارد که گاهی فن بدون قطعی و استراحت، به صورت دائم کار کند. در این حالت فشار بسیار زیادی روی آن خواهد بود و البته مصرف برق نیز بالا خواهد رفت.

فن کندانسور یخچال فریزر

کویل یا کندانسور خنک کننده گاز یخچال است یعنی هوای محیط را به درون لوله های خنک کننده می فرستد تا خنک سازی دستگاه و سرمایش صورت بگیرد. این را بدانید که این لوله ها باید حتماً چند وقت در میان تمیز شوند و عاری از گرد و غبار شوند تا به کندانسور فشار نیاید. این فن معمولاً نزدیک به کمپرسور قرار دارد و همزمان با آن و موتور تبخیر کار خود را آغاز می کند. اگر متوجه شدید که صدای یخچال شما بیشتر از حدِ معمول است و دستگاه محفظه داخلی خود را خنک نمی کند، به نقص فن کندانسور شک کنید و برای تعمیر آن اقدام نمایید. 

تست فن کندانسور

در مرحله اول حتماً دستگاه را از برق جدا کنید. حالا باید به جدا کردن پنل پشتی آن بپردازید. در این مرحله به تمیز کردن این فن کندانسور بپردازید و آن را از گرد و غبار پاک کنید. به تمیز کردن خود کندانسور نیز بپردازید. حتماً باید موتور این قطعه و تیغه ها را نیز بررسی کنید تا اگر دچار ایراد، پوسیدگی و... هستند آنها را تعویض نمایید.

فن کمپرسور

فن کمپرسور یخچال فریزر

حتماً و قطعاً در انواع مختلف یخچال با هر برندی، این فن وجود دارد. وظیفه این قطعه خنک کردن موتور دستگاه است. این قطعه نزدیک به کمپرسور قرار دارد و هوای محیط را بین سیم کشی کمپرسور عبور می دهد و همین موجب خنک شدن کمپرسور و کندانسور می شود. اگر هر چند وقت در میان، گرد و غبار این بخش را پاک نکنید و از بین نبرید، ممکن است با از کار افتادن آن مواجه شوید. 

اگر این فن ضربه ببیند و یا تحت تاثیر نوسانات برق قرار گیرد، قابلیت و کارایی خود را از دست خواهد داد. اگر آن را به موقع و به صورت درست و اصولی تعمیر نکنید نیز به موتور یخچال فریزر شما فشار می آید و دمای آن را بالا می برد. پس خرابیِ آن بسیار خطرناک خواهد بود زیرا ممکن است در نهایت منجر به سوختن موتور و از کار افتادگی آن شود. برای تست این قسمت حتماً با دیجی تعمیرکار تماس حاصل کنید و از متخصص مربوطه کمک بخواهید تا هر چه سریع‌تر برای تعمیر آن اقدام نماید تا به موتور آسیب جدی نرسد و نسوزد. علت های متفاوت داغ شدن موتور یخچال را مشاهده نمایید.

موتور فن اواپراتور یا فن تبخیر یخچال

موتور فن اواپراتور یکی از قطعات بسیار مهم در دستگاه شما به شمار می آید. لوله های مارپیچی که با نام اواپراتور می شناسیم، غالباً در بخش فریزر قرار می گیرد. از نشانه خرابی این قطعه، می توان به سر و صدای زیاد دستگاه اشاره کرد. این صدا غالباً از فریزر به گوش شما خواهد رسید. یکی دیگر از این نشانه ها، تولید یخ در زمان طولانی تر از حد معمول در قسمت یخ ساز است. البته در این حالت دمای فریزر نیز عادی و مانند همیشه نیست بلکه دمایی پایین تری دارد. 

تست فن اواپراتور

ابتدا باید دستگاه خود را از برق جدا کنید. در مرحله بعد باید برای جدا کردن محفظه فن اواپراتور اقدام نمایید. اگر یخ زدگی مشاهده نمودید، حتماً با تعمیرکار تماس بگیرید تا سیستم دیفراست یخچال را بررسی و چک کند. این امکان نیز وجود دارد که تیغه ها معیوب شده باشند و همین باعث عدم کارکرد شده باشد. در این صورت نیز باید برای تعویض اقدام نمایید و از یک تکنسین حرفه ای و مجرب بخواهید در محل شما حاضر شود و برای تعویض آن اقدام کند. 

تعمیر فن یخچال

علت کار نکردن فن یخچال

در حالت کلی ممکن است عوامل زیادی باعث کار نکردن این قسمت شده باشند. شاید برد یخچال خراب شده باشد. ممکن است جا به جایی ساده دستگاه موجب ای اختلال شده باشد و علت‌های بسیار دیگری بابت این موضوع وجود خواهد داشت اما متداول ترین و رایج ترین علت ها کدام است؟ خرابی برد دستگاه، معیوب شدن برخی قطعات یخچال، نواسانات برق شهری، معیوب شدن پروانه ها و البته وجود گرد و غبار زیاد در اطراف پره ها و موتور فن ها از جمله رایج ترین علل از کار افتادن این قطعه هستند. 

چرا فن خاموش و روشن می شود؟

اگر چه این موضوع برای تعمیرکاران معنای بیشتر و اهمیت زیادی دارد، اما دانستن آن برای کاربر نیز خالی از لطف نیست. علت خاموش و روشن شدن آن دستگاه می تواند خرابی ترموستات، معیوب شدن کمپرسور، سوختن محافظ یخچال، نشتی گاز مبرد، کار نکردن و اتومات نکردن برد الکترونیکی، وجود مشکل و عیب در اتصالات سیم و پریز برق و یکسره کار کردن دستگاه می تواند دلایل اصلی و مهمی باشد که موجب روشن و خاموش شدن این قطعه می شود. 

جلوگیری از خرابی فن

شاید به نظرتان بیاید که نمی توان جلوی خرابی فن یا در حالت کلی خرابی هر کدام از قطعات یخچال فریزر را گرفت. اما در حقیقت این گونه نیست. شما با چک کردن و بررسی کردن هر چند وقت در میان این دستگاه می توانید تا حد زیادی از بروز خرابی و معیوب شدن برخی از قطعات جلوگیری کنید. در واقع شما با سرویس کردن دستگاه این امکان را خواهید داشت. علاوه بر سرویس شش ماه در میان، باید روی صداهای یخچال خود حساس باشید و همواره به آنها توجه نمایید.

برای خرید قطعات یدکی یخچال اورجینال می توانید از فروشگاه دیجی تعمیرکار استفاده نمایید.

تعمیرات با دیجی تعمیرکار

همواره باید به خاطر داشته باشید که به محض اینکه متوجه هرگونه تغییر کوچکی در یخچال فریز خود شدید و یا متوجه هر تغییر صدایی شدید، حتماً باید برای تعمیر آن اقدام نمایید. به یاد داشته باشید که یخچال یکی از مهمترین وسایل هر خانه ای است و اگر یکی از قطعات آن از کار بیفتد، ممکن است قطعات دیگر نیز دچار مشکل شوند. دیجی تعمیرکار با سال ها سابقه در زمینه تعمیر یخچال با برندهای مختلف در خدمت شما خواهد بود و به شما در ارائه خدمات کمک خواهد کرد. کارشناسان مجرب و حرفه ای این مجموعه در صورت تماس شما، در اسرع وقت در محل شما حاضر می شوند و به تعمیر دستگاه شما خواهند پرداخت. لازم به ذکر است که اگر نیاز به تعویض قطعه ای در یخچال شما باشد، دیجی تعمیرکار این تضمین را خواهد داد که از قطعه اورجینال و اصلی برای آن استفاده کند تا دیگر نگران خرابی دستگاه خود نباشید. 

digitamirkar

5/5 (1 نظر)